Fra Sogn til Jerusalem – Sogn i et globalhistorisk perspektiv i middelalderen
Fra Sogn til Jerusalem
– Sogn i et
globalhistorisk perspektiv i middelalderen[1]
Pål Berg Svenungsen, Høgskulen på Vestlandet
Det er mange steder en kan begynne
en fortelling om forbindelsene mellom Sogn og den store, vide verden i
middelalderen, men denne begynner – på godt Jakob Sande vis – med et likfunn. Det
aktuelle liket ble derimot funnet ganske langt unna både Sogn og Sunnfjord. Faktisk
skjedde det et eller annet sted ved Middelhavets bredder, rettere sagt ved bymuren
til et sted som på norrønt ble kalt Imbolum.[2]
Det var en uidentifisert by i dagens Tyrkia, men som den gang var en del av det
mektige Bysantinske riket. Likfunnet er omtalt i det anonyme norrøne sagaverket
Orkneyinga saga (ca.1200).[3]
Det skjedde i forbindelse med sagaens omtale av et korstog i 1150-åra, foretatt
av norrøne korsfarere fra både Orknøyene og det norske fastlandet.[4]
Korsfarerne hadde seilt fra kristenhetens nordligste utpost med kurs for Det
hellige land noen år tidligere for å delta i den store, internasjonale kampanjen
historikere i etterkant har nummerte som Det andre store korstoget.[5]
De store
geografiske avstandene innebar imidlertid at da nordboerne ankom Levanten så
var kamphandlingene for lengst avsluttet. Det store korstoget hadde kollapset utenfor
Damaskus’ murer allerede i 1149 – før de norrøne korsfarerne i det hele tatt
hadde seilte av gårde! Ferden hadde likevel ikke vært begivenhetsløs, men
inneholdt snarere en rekke dramatiske høydepunkter: fra kamper mot forræderske
kristne i Galicia til erobringen av den store muslimske dromunden utenfor den
iberiske kysten; samt bekjentskap med den nye høviske hoffkulturen på
kontinentet i forbindelse med besøket hos den vakre og innflytelsesrike
vicomtessen, Ermengarde (r.1143-1192/4), i Narbonne.[6]
Høydepunktet var derimot besøket i Det hellige land, der korsfarerne besøkte de
hellige stedene i og rundt Jerusalem, inkludert et bad i den hellige Jordanelva
på ekte pilegrims vis. På hjemveien gikk turen innom den største og mektigste
av alle kristenhetens byer, Konstantinopel eller Miklagard, som den ble kalt på
norrønt, men først gjorde de altså et skjebnesvangert stopp inn Imbolum
en høstdag i 1154.
I
spissen for de norrøne korsfarerne stod orknøyjarlen, Ragnvald Kale Kolsson
(r.1129-58). Han var den i lederskapet med høyest rang, men også kirken på
Orknøyene var representert ved den tilårskomne biskopen, William senex
(«den gamle»), som allerede hadde vært biskop på Orknøyene i flere mannsaldre.[7]
Det var også flere mektige stormenn fra Norge med på ferden, deriblant den unge
og ambisiøse lendmannen, Erling Ormsson, fra Etne i Sunnhordaland – som
underveis på korstoget pådro seg det hogget på halsen som ga han det
karakteristiske tilnavnet «Skakke». I tillegg inkluderte lederskapet også en av
de etter sigende gjeveste lendmennene i Norge på denne tida, nemlig sogningen
Jon Peterson Fot. Og det var nettopp sistnevntes jordiske rester som utgjorde
det overnevnte likfunnet. I tradisjon med tidligere korsfarere fra det norske
riket på utenlandsreise, utviste reisefellene til Ragnvald jarl en nærmest
uslokkelige tørst etter alkoholholdig drikke.[8]
Det var derfor i forbindelse med en ganske fuktig bytur noen dager tidligere, der
alle ifølge sagaen hadde blitt «temmelig drukne», at Jon hadde forsvunnet
sporløst. Da han ikke dukket opp dagen derpå hadde hans reisefeller begynt å leite
etter ham. For Jon var ingen hvem som helst. Han var sønn av lendmannen Peter
Serksson, og tilhørte en av de mektigste slektene i Sogn. Jon var også selv
lendmann av rang, noe som plasserte ham helt i toppen av det norske
aristokratiet på midten av 1100-tallet.[9]
Samtidig var han også nært knyttet til Ragnvald jarl gjennom sitt giftemål med
jarlens søster, Ingerid, noe som gjorde dem til svigerbrødre.[10]
Først
etter to dager ble Jon funnet. Han lå død ved bymuren og hadde, ifølge sagaen,
flere synlige skader på kroppen. De videre omstendighetene rundt dødsfallet ble
derimot aldri oppklart. Liket ble vasket og stelt, før Jon ble gravlagt i kirken
i den ukjente byen. Men hva var det som fikk en mann som Jon til å forlate de
relativt trygge omgivelsene i Sogn – all den tid 1100-tallet kan kalles «trygt»
for personer i det politiske toppsjiktet i Norge – for å reise flere tusen
kilometer til fremmede og farlige himmelstrøk? I det følgende vil jeg forsøke å
bruke historien om Jon og de andre korsfarerne til å si noe om den større konteksten,
nemlig hvordan en region som Sogn inngikk i en rekke globale kontekster i
middelalderen. Sentrale stikkord er vikingferdene, rikssamlingsprosesser og
ikke minst, religion. Før jeg kommer tilbake til Ragnvald og Jons
korstogsdeltakelse, er det imidlertid nødvendig å begynne med å skissere noen
av premissene for denne «globale» kontakten, nemlig framveksten av Sogn som en
politisk og kulturell region i vikingtid og tidlig middelalder.
Sogn i vikingtid og middelalder
Allerede i eldre jernalder
begynte en prosess mot mer sentraliserte samfunn å ta form i det geografiske området
som senere utviklet seg til å bli Norge.[11]
På sikt la det grunnlaget for en maktkonsentrasjon, der høvdinger etablerte seg
på toppen av det sosiale hierarkiet og skaffet seg kontroll over jord og
ressurser. Slike prosesser synes å ha gjort seg gjeldene i hele landet, men
særlig langs vestlandskysten, der en rekke høvdingseter vokste fram som lokale
og regionale maktsentra. Det skjedde blant annet i indre Sogn og de midtre
delene av Nordfjord.[12]
Disse lokale høvdingdømmene var tidlig internasjonalt orientert, noe som synes
å ha vært tilfelle i Sogn allerede i antikken. Det støttes av en rekke
arkeologiske funn, slik som på stormannsgården Kvåle i Sogndal. Her ble det i
1860-åra oppdaget en rekke bronsegjenstander av romersk opphav datert til det
første århundre.[13]
Dette er ikke bare et av de eldste funnene av romerske importgjenstander i Norge,
men tyder på at det i dette området fantes et høgstatussamfunn allerede under
romertida. Funn av våpen og andre prestisjegjenstander i nærområdet tyder på at
høvdingene i Sogn stod i nær kontakt med Romerriket enten direkte gjennom
militærtjeneste i den romerske hæren eller mer indirekte gjennom handelsnettverk.
I så måte spilte fjorden en viktig rolle.
For menneskene
langs norskekysten har havet alltid representert en viktig næringsvei, men også
en avgjørende kommunikasjonslinje ut til verden. Havet var i fortida ikke en
barriere, men representerte snarere en maritim «motorvei», en oversjøisk autostrada,
som muliggjorde kontakt med omverdenen. Fra omkring 700-tallet til midten av
1000-tallet, var kontakten mellom Skandinavia og det europeiske kontinentet
preget av en kombinasjon av handel og plyndring, noe som danner rammene for det
som gjerne kalles vikingtid. Det var derimot ikke bare en periode kun preget av
plyndring og voldelige herjinger, men la også grunnlaget for etableringen av
omfattende handelsnettverk. Varer og produkter fra ulike deler av Sogn – slik
som f.eks. kvernstein fra Hyllestad – inngikk i vidstrakte handelsnettverk med
forgreininger utover Skandinavia og Europa. Denne kontakten førte også eksotiske
varer og gjenstander til landet, slik som f.eks. frankiske sverd, rhinsk vin, italiensk
glass, samt eksotiske matvarer som valnøtter og fiken. Slike luksusprodukter
ble viktige midler i den hjemlige politiske maktkampen, noe jeg skal komme
tilbake til.
En
avgjørende forutsetning for hele vikingtida var imidlertid den teknologiske
utviklingen innen båt- og skipsbygging som fant sted i Skandinavia i tidlig
middelalder. Denne utviklingen kulminerte mot slutten av 700-tallet med de
karakteristiske vikingskipene, hvis strømlinjede former i århundrene som fulgte
satt skrekk i både geistlige og fyrster på det europeiske kontinentet. Men det
var også disse skipene som brakte skandinavene ut i verden, enten det var
vestover til De britiske øyer, Island, Grønland og helt vest til det mystiske
Vinland, Nord-Amerika eller nedover på det europeiske kontinentet til
Frankerriket, Italia og rundt det muslimske Iberia og videre inn i Middelhavet
samt østover nedover de mektige russiske elvene helt til Svartehavet og
Konstantinopels ruvende murer. Det er vanskelig å overdrive disse skipenes
betydning som en forutsetning for alle de berømte handels-, oppdagelses- og
vikingferdene som skandinaver gjorde under vikingtida.[14]
Det er derimot fort gjort å glemme at utviklingen av vikingskipene innebar en
lang periode med prøving og feiling. Muligens finnes et av de eldste
vitnesbyrdene på denne fasen i nettopp Sogn.
Eggjasteinen
og vikingskipet
Sommeren 1917 fant gårdbrukeren
Nils J. Eggum en spesiell stein da han pløyde i åkeren på gården Eggja i
Sogndal. Ved nærmere ettersyn viste det seg å være en runestein. Påfølgende utgravninger
avdekket flere funn, slik som en stor, rusten jernkniv, ildstål og noen små
bruddstykker i jern, noe som tydet på at steinen har fungert som takhelle over
et lite gravkammer. Eggjasteinen, som den har blitt kalt, inneholder også den
lengste innskriften vi kjenner på den eldre fuþark,
altså det eldste «runealfabetet».[15]
Dateringen av innskriften er høyst usikker, men settes ofte til omkring 650-700.
Selve innskriften består av tre rader, to lange (A og C) og en kort rekke (B),
samt innrisset av en dyrefigur (antakeligvis framparten på en hest). Samlet sett
utgjør teksten rundt 190 tegn, mens språket er urnordisk. Lesingen og tolkning
av innskriften har vært gjenstand for mye debatt og det har vært lansert flere
mulige tolkninger.[16]
Det vil ikke her være anledning til å gå dypere inn i hele debatten, men på
slutten av 1980-tallet foreslo runeforskeren og filologen, Ottar Grønvik, en tolkning
som i stor grad har vært fulgt senere.[17]Grønvik
argumenterer for at innskriften forteller historien om et båthavari på
Sognefjorden som følge av at riggen på skipet falt sammen i grov sjø og at alle
om bord omkom. Det fortelles deretter om de dødes ferd til det hinsidige, mens
innskriften avslutningsvis inneholder en tradisjonell bønne- og gravvernsformel,
som skal beskytte graven mot både trolldomsmakter og usømmelig opptreden fra bygdefolket
ved gravmælet.
Det som
er svært interessant med Grønviks tolkning, er at om den skulle være rett så
gir det Eggjasteinens en unik posisjon i både norsk og nordisk maritim
historie. For dette vil i så fall være det eldstes vitnesbyrdet på bruk av rigg
og seil i Skandinavia. Det eldste seilfartøyet som er funnet i Norden er det
kjente Osebergskipet, datert til omkring år 815-820. Båtfunn som er eldre enn
Osebergskipet synes derimot ikke å ha hatt seil, men kun årer som eneste
drivkraft. Fra ulike billedframstillinger finner vi riktignok avbildninger av
primitive former for seil – slik som på flere av de 400 billedsteinene fra
Gotland i Sverige, datert til 500- og 600-tallet – men de første
framstillingene av båter som også har rigg, er først datert til perioden
800-1000. Dersom Grønvik har rett i at innskriften omtaler et rigghavari, vil
det være dokumentasjon på en båt med seil og rigg som er 100-150 år eldre enn
Osebergskipet. Menneskene som stod bak Eggjasteinen var neppe klar over det,
men de stod dermed på terskelen til en helt ny tid.
Tro i tre og
stein
De mange produktene og
luksusgjenstandene som ble ført tilbake til landet gjennom handels- og
plyndringsekspedisjoner fra og med 700-tallet, ble viktige midler i den
hjemlige politiske maktkampen. Gjennom redistribusjon og gaveutveksling, samt
storstilte gjestebud, kunne høvdinger bruke luksusgjenstander for å knytte til
seg støttespillere, etablerte vennskapsbånd og bygge opp allianser. Fra omkring
midten av 800-tallet økte konkurransen høvdingene imellom, noe som førte til en
nedgang i antall høvdingdømmer utover på 800-tallet. Det la grunnlaget for en
gryende rikssamling, der én høvding, gjennom en kombinasjon av militær suksess
og alliansebygging, klarte å underlegge seg alle de andre høvdingene. Denne
prosessen la på sikt dermed grunnlaget for etableringen av en norsk kongemakt.
Det skulle nesten var unødvendig i den sammenheng å nevne at det nettopp var
med utgangspunkt i Sogn, at Harald Hårfagre startet denne rikssamlingen.
Det var
derimot ikke bare materielle gjenstander som fant veien tilbake til landet, men
også nye idéer, tanker og religiøse impulser. Arkeologiske funn tyder på at
kristne impulser begynte å gjøre seg gjeldende på Vestlandet allerede på
begynnelsen av 700-tallet – altså ikke parallelt med, men forut for vikingtida![18]
Disse impulsene reflekteres både i gjenstandsfunn, men også gjennom endringer i
gravpraksis fra omkring denne perioden. Her har det nok vært en lang
overgangsperiode, preget av konkurranse mellom den gamle, norrøne religionen og
den nye kristendommen, men endringene tyder uansett på at det flere steder på
Vestlandet vokste fram kristne samfunn nok så tidlig. På 900- og 1000-tallet
ble det reist en rekke steinkors, der omkring 40 slike er kjent fra hele
Vestlandskysten. Det gjelder primært innenfor de områdene som i middelalderen var
kjent som Sygnafylke, Firdafylke, Hordafylke og Rygjafylket, som samlet sett utgjorde
det opprinnelige lovområdet til Gulatinget. Steinkorsene er ofte strategisk
plassert i landskapet, slik som i Eivindsvik i Gulen, som ifølge Knut Helle
sannsynligvis var det første møtestedet for Gulatinget.[19]
Her står to slike steinkors, som begge ble hogg ut av stein hentet fra
steinbruddet i Hyllestad. Ifølge arkeolog Irene Baug var slike steinkors
sannsynligvis bestillingsverk produsert for en maktpolitisk elite av stormenn.[20]
De fungerte derfor som manifesteringer både av deres makt og kristendommen. Den
nye troen kom imidlertid også til uttrykk i landskapet på annet vis, nemlig i
form av kirkebygg i tre og stein.
Selv om
kristendommen fikk et tidlig fotfeste i Norge, tok det likevel lang tid før en organisert
kirkestruktur kom på plass. Fram til midten av 1100-tallet var kirken først og
fremst en fyrstekirke. Det var først med den kirkelige reformbevegelsen og
opprettelsen av en egen norsk kirkeprovins i 1152/53, at kirken fikk en mer
selvstendig posisjon. På 1000-tallet spilte derfor kongemakten en viktig rolle
for kirkens etablering og utvikling i landet. Det kom blant annet til uttrykk
ved at de norske kongene var sentrale i rekrutteringen av geistlig personell,
slik som biskoper og prester, som gjerne ble hentet fra utlandet, særlig De
britiske øyer. Kongene spilte også en viktig rolle som byggherrer. Den første
etableringsfasen bestod antakeligvis av kirker som enten ble bygd i tilknytning
til kongsgårder, krongods eller på stormenns gårder som såkalte høgendekirker.
Disse var å regne som privatkirker for stormenn og deres familier. Først senere
ble kirker grunnlagt av bygdefolket i fellesskap, såkalte heradskirker, men
mellom disse to kirketypene utviklet det seg gradvis en rangordning.[21]
Som en følge av at mange tidlige kirkebygg var reist av stormenn til privat
bruk var de gjerne små trekirker. Trolig tok de utgangspunkt i en enkel
palisadekonstruksjon med jordgravde stolper.[22]
Flere steder ble etter hvert disse første kirkene revet, antakeligvis som en
følge av råteskader og at de var blitt for små. Kunsten å bygge hus av tilhogde
stein og kalkmørtel var fortsatt ukjent i Norge før trosskiftet, men til
gjengjeld var kvaliteten på tømmerverk og treskjæring svært høy. Det var noe av
foranledningen for at stavkirker ble reist rundt omkring i landet på 1100- og
1200-tallet.
Sogn er
et område som er rikt på middelalderkirker, særlig stavkirker, men også
kirkebygg i stein.[23]
Her har blant annet Hallvard Magerøy argumentert for kobling mellom kirkebygg
og lokalt stormannsdynasti, når det gjelder byggherren for den nåværende stavkirken
på Urnes.[24]
Basert på en datering av det nåværende kirkebygget til 1160- eller 1170-årene
og opplysninger i Sverris saga, hevdet Magerøy at stormannen Gaut af
Órnesi sannsynligvis var byggherren. Margrethe C. Stang har derimot påpekt
at senere dendrokronologiske dateringer tyder på at Urnes kirke ble bygget noen
tiår tidligere, like etter 1130, noe som gjør det mer sannsynlig at det snarere
var Gauts uidentifiserte far som var den faktiske byggherren til Urnes
stavkirke.[25]
Det er mye som tyder på at stavkirkenes utforming kan ha vært inspirert av
steinkirker og katedraler på kontinentet, slik som i Tyskland, Frankrike,
England eller Danmark, men tidvis krevdes det også kompetanse fra disse
områdene for å reise kirkebyggene, særlig når materialet var stein.
I Vik
ble det på tilsvarende vis bygd en kirke på 1100-tallet på stormannsgården
Hove. Dette var derimot en steinkirke i romansk stil. Mens det i Norge var god
tilgang på byggmaterialet, slik som kalk- og bygningsstein, var det verre med
ekspertisen. Byggmestre og håndverkere måtte derfor ofte hentes til landet,
samtidig som lokal arbeidskraft måtte læres opp.[26]
Antakeligvis har byggmestre fra både England, Danmark og andre europeiske
steder blitt hentet til landet. I Vik synes derimot ikke fagfolkene å ha reist
så alt for langt, men, ifølge Øystein Ekroll, er det mye som tyder på at
stormannen som fikk reist kirka på Hove hadde gode kontakter til Bergen. Ekroll
mener at byggemåten levner liten tvil om at inspirasjonen til kirken bygger på
bergenske forbilder.[27]
På 1100-tallet hadde det imidlertid utviklet seg en ny måte for fromme stormenn
å vinne både ære og frelse, nemlig gjennom deltakelse på korstog.[28]
Fra Sogn til
Jerusalem
15. juli 1099 stormet de første
korsfarerne over Jerusalems murer. Dette var kulminasjonen av en fire år lang
pilegrimsferd som hadde sitt opphav i en tale pave Urban II (r.1088-1099) holdt
på et kirkemøte i Clermont, sentralt i Frankrike, i slutten av november 1095.[29]
I utgangspunktet var ekspedisjonen et resultat av den bysantinske keiserens
henvendelsen til pavemakten i håp om å skaffe til veie vestlige leiesoldater
for å gjenoppbygge den bysantinske hæren etter nederlaget mot seldsjukkene ved
Manzikert i 1071. I pavens hender ble imidlertid forespørselen om militær
bistand transformert til en religiøs og militær vekkelsesbevegelse. I sin tale
uttrykte paven at målet var å befri Jerusalem og de hellige stedene, noe som
kom til uttrykt i en helt ny form for kristen botsøvelse i form av en væpnet
pilegrimsferd – et fenomen som senere historikere har omtalt som Det første
korstoget. Korstogene representerte en radikal ny idé ved å fusjonere den
eldgamle kristne praksisen med pilegrimsferd med tanker om hellig og rettferdig
krigføring. Resultatet var en helt ny form for kristen hellig krigføring, der
deltakerne avla korstogsløfter og til gjengjeld ble lovet visse åndelige og
juridiske privilegier fra kirken.
Dette
konseptet traff en nerve i samtida. Mye av det kristne troslivet i Europa på
1000-tallet var preget av frykten for de sjelelige konsekvensene av synd, men
også sterke eskatologiske understrømninger. I forbindelse med millenniet følte
mange at Apokalypsen var nært forestående. Samtidig skjedde det også endringer
i synet på Kristus, der særlig hans menneskelige side i større grad ble
vektlagt. I kirkekunsten fra midten av 1000-tallet begynner en flere steder å
se en overgang fra «den triumferende» til «den lidende» Kristus. På kontinentet
kom den nye kristologien til uttrykk i det såkalte Gero-krusifikset (ca.970)
allerede mot slutten av 900-tallet, mens det tok flere århundrer før et
tilsvarende gjennombrudd kom i Skandinavia. Krusifikset som inngår i kalvariegruppen som
dukket opp i Urnes stavkirke en gang mellom 1125-1150, er derimot et typisk
eksempel på den mer tradisjonelle, romanske «triumferende Kristus».[30]
Kirkekunsten ble derimot også et viktig virkemiddel i forbindelse med
korstogsrekruttering. Med sine sterke farger – som for moderne smaksdommer nok
framstår som noe glorete – er det likevel lett å tenke seg hvordan en slik
skulptur kunne inngå som et sterkt visuelt virkemiddel sammen med annen kunst i
tekstil, tre eller edlere metaller, samt det talte ord i form av opplesning av
pavebrev og utvalgte bibelvers. Alt dette inngikk i en nok så teatralsk
seremoni, innrettet og skreddersydd for å bevege de troende til «å ta korset».
Jerusalem
hadde på sin side en helt spesiell posisjon i den vestlige kristenhetens
verdensbilde og åndelige topografi. Jerusalem var ikke bare verdens geografiske
og åndelige sentrum, men den jordiske byen eksisterte også som en himmelsk
kopi.[31]
For mange var det ikke nok å bare høre om Jerusalem og de hellige stedene, men
de ønsket å selv se stedene fra Bibelen og gå i Jesu fotspor. For mange
skandinaver var derimot Levanten ikke et ukjent område. Allerede siden
900-tallet hadde mange reist fra Skandinavia for å gjøre militærtjeneste i den
bysantinske hæren. Forbindelsene mellom Bysants og Skandinavia var derfor godt
etablert allerede forut for korstogene og det var ikke uvanlig at norrøne
korsfarere senere kombinerte korstogsdeltakelse eller pilegrimsferd til
Jerusalem med et stopp innom Konstantinopel for å gå i militærtjeneste i den så
berømte væringgarden.[32]
Med
korstogene oppstod også et nytt og langt mer attraktivt alternativ for fromme
lekmenn innen det krigerske aristokratiet. For der de tidligere hadde måttet
forlate sitt jordiske liv og gå i kloster for å unngå konsekvensene av sin
syndige livsførsel, kunne de nå i stedet praktisere sin favoritt-syssel,
krigføring, i tjeneste for kirken. Gjennom korstogsløftet ble de å regne for
midlertidig geistlige og ved å oppfylle dette løftet kunne de vinne både
sjelelig frelse og verdslig ære og berømmelse. Korstogstanken var ikke bare noe
som appellerte til det franske aristokratiet, som hadde vært pave Urbans
tiltenkte publikum, men hadde snarere en universell appell. Noen tiår etter Det
første korstoget beskrev den engelske munken, William av Malmesbury (†ca.1143),
hvordan korstogskallet hadde spredd seg som ringer i vannet utover i
kristenhetens nordlige periferi og han påpekte – med en solid dose
stereotypiske framstillinger – at: «tida var kommet for waliseren til å oppgi
sin jakt i skogen, skotten tok avskjed med sine lus, dansken avsluttet sitt
drikkelag og nordmannen forlot sin diett av rå fisk».[33]
Fra Skandinavia dro både den danske kongen, Erik Eiegod (r.1095-1103), og den
norske kongen, Sigurd Jorsalfare (r.1103-1130), på korstog i kjølvannet av Det
første korstoget.[34]
Videre utover på 1100- og 1200-tallet fulgte en jevn strøm av skandinaviske
pilegrimer og korsfarere til både Jerusalem, Iberia og Baltikum. Til tross for
at kirken gjorde det klart at korsfarerne måtte ha de rette intensjonene, der
deltakelse kun måtte skje «for troen alene» og ikke for å vinne hverken penger
eller verdslig ære, utviklet korstogsdeltakelse seg tidlig til å bli en viktig
arena for stormenn til å vinne ære og heder, innflytelse som også kunne
utnyttes politisk på hjemmebane.
Det er vanskelig å vite motiver og forventninger som lå til grunn for Jon og de andre korsfarerne idet de seilte ut Sognefjorden med kurs mot Jerusalem. I Orkneyinga saga, som først ble nedskrevet nesten femti år etter at korstoget fant sted, ses ekspedisjonen i stor grad fra orknøyjarlens perspektiv. Bakgrunnen for korstoget blir i sagaen satt i sammenheng med et gjestebud kong Inge Krokrygg (r.1136-1161) holdt for sine støttespillere sommeren 1149.[35] En av de spesielt inviterte gjestene var Ragnvald jarl, men Jon Petersson og flere andre stormenn var også til stede. Hit kom en mann som het Eindride Unge, som nylig hadde kommet tilbake til landet etter å ha vært mange år i militærtjeneste i Konstantinopel. Eindride og jarlen kom i samtale. Førstnevnte ytret at han syntes det var rart at Ragnvald ikke ville reise til Jerusalem selv snarere enn «bare å høre frasagn om det som er å fortelle derfra».[36] Han fortalte videre at jarlen ville bli satt høyt i aktelse hvor han så kom blant folk av rang. Flere av tilhørerne støttet et slikt foretak og flere, deriblant Erling Ormsson og Jon Petersson, meldte seg til korstoget. Et slikt foretak krevde mye forberedelser og ressurser. Det ble derfor avtalt en to år lang forberedelsesfase, der blant annet Jon påtok seg å bygge et skip til jarlen, «og han skulle gjøre det så fint han bare kunne». Dette tyder på at Jon var svært ressursrik.
Det er
relativt få religiøse motiver å spore i sagaframstillingen av korstoget. Snarere
framheves mer verdslige temaer, slik som for eksempel den æren som ble tilkjent
deltakerne enten militære bragder – som i kampen mot det muslimske piratskipet
utenfor Spania – eller evnen til å beherske de høviske kodene – som i
forbindelse med besøket ved hoffet til Ermengarde av Narbonne eller hos
keiseren i Konstantinopel. Arnved Nedkvitne har derfor framhevet at den høviske
æren var det mest sentrale motivet ved korstogsdeltakelsen.[37]
Det er imidlertid viktig å understreke at motsetningsforholdet mellom religiøse
og verdslige motiver nok kan framstå mer opplagt fra et moderne, sekulært
perspektiv enn de gjorde for middelaldermennesker. Religion var noe som
gjennomsyret alle aspekter ved livet og som var så innarbeidet at
sagaforfatteren neppe følte noe behov for å kommentere eksplisitt på det.
Sagaen nevner at korstoget var: «en ferd som det ble sakket mye om, og alle som
hadde vært med, hadde ære av det».[38]
For medlemmer av det norske aristokratiet var det helt klart viktig å være på
høyde med sine europeiske standsfeller – selv om man befant seg innerst i
Sognefjorden! Det var hard konkurranse innad i eliten, men samtidig viktig å
distansere seg fra den øvrige befolkningen i riket. For å låne et uttrykk fra den franske sosiologen Pierre Bourdieu (1930-2002), så kunne æren vunnet på korstog inngå som «sosial kapital» i
konkurransen innad i eliten, mens kostnadene ved reisen innebar en klar sosial
distinksjon.
I Orkneyinga
sagas beskrivelse av det første møtet mellom Ragnvald og Jon i ungdommen i
en skjenkestue i Bergen, nevnes det nettopp hvordan den unge Ragnvald var «glad
i pene klær og var kledd etter siste mote siden han nettopp var kommet fra
England».[39]
Den senere korstogsdeltakelsen kan muligens ses som en kontrast til denne
«ungdoms»-episoden, som en mer åndelig søken i moden alder. Men også her lå
verdslige ambisjoner rett under overflaten. For til tross for kirkens
vektlegging av korstogsdeltakelse som en botsøvelse, var det uunngåelig at
deltakerne leste sine egne idéer og ambisjoner om ære og status inn i
foretaket. For enkelte av deltakerne, slik som Erling Skakke, var det korstoget
som gjorde dem til aktører av nasjonalt format; før ferden hadde Erling stått i
skyggen av sin eldre bror, men ved hjemkomsten ble han, ifølge Snorre, «ansett
for å være mye gjevere mann enn før».[40]
Jon Petersson Fot derimot overlevde ikke korstoget og fikk dermed ikke høstet de
politiske fruktene av deltakelsen. Hans skjebne understreker hvor farlig en
slik reise tross alt representerte, men er også ett av flere vitnemål på de
mange kontaktpunktene som oppstod mellom områdene langs Sognefjorden og den
store verden i middelalderen.
[1] Dette er et foredrag opprinnelig holdt
for Fortidsminneforeningen i forbindelse med et fagseminar for verdensarvsenter
på Urnes, 26.08.2021.
[2] Det har vært spekulert på byen kan være
identisk med øya Imbros (Gökçeada), som ligger i dagens Tyrkia, men det kan
også være en sammenheng med det greske ordet embolon, som betyr nok så
generelt «kjøpmannens plass» eller «torg», se note 1 i Orkneyinga saga,
kap.88 (s. 163).
[3] Orknøyingenes saga [Orkneyinga saga].
1970. overs. A. Holtsmark, Oslo: H. Aschehough & Co.
[4] Om dette korstoget, se: Svenungsen, Pål
B. (2021). «The Saint and the Wry-Neck: Norse Crusaders and the
Second Crusade», i Tracing the Jerusalem Code. Volume 1: The Holy City
Christian Cultures in Medieval Scandinavia (ca.1100-1536), K. B. Aavitsland
og L. M. Bonde (red), Berlin/Boston: DeRuyter, s. 95-131. Se også: Svenungsen, Pål B. 2016. Norge
og korstogene – En studie av forbindelsene mellom det norske riket og den
europeiske korstogsbevegelsen, ca.1050-1380, (upublisert ph.d.-avhandling),
Bergen: UiB, s. 71-84.
[5] Det skjedde 28. juli 1148. Kort om Det
andre korstoget, se: Svenungsen, Pål B. 2020. En kort introduksjon til
korstogene, Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 55-56.
[6] For mer om Ermengardes koblinger til den
høviske hoffkulturen, se: Cheyette, Frederick. 2001. Ermengard
of Narbonne and the World of the Troubardours, Ithacha/London: Cornell
University Press.
[7] William var etter sigende biskop i
nærmere 66 år, fra 1102 til sin død i 1168.
[8] Jfr. William av Malmesburys fortelling
(ca.1120) om hvordan flere av deltakerne på Sigurd Jorsalfares korstog
(1108-11) etter sigende drakk seg i hjel på ublandet vin under oppholdet i
Konstantinopel, se: William av Malmsbury. 2006. Gesta
Regum Anglorum, 2. vols. R. A. B. Mynors, R. M. Thomas og M. Winterbottom,
Oxford: Clarendon Press, s. 740-741.
[9]
Storm, Gustav. (1884). «Om lendermandsklassens talrighed i 12. og 13.
aarhundre», Historisk Tidsskrift, s. 143-145.
[10] Orkneyinga saga, kap. 61.
[11]
Dørum, Knut og Holberg, Eirin. 2017. Frå høvdingdøme til statsmakt i Noreg,
ca.200-1350, Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
[12] Krøvel, Harald J. og Tafjord, Harald E. 2017. Soga om
Sogn og Fjordane, bind 1: Folk i fjordriket før 1763, Bergen:
Universitetsforlaget.
[13]
Krøvel og Tafjord, Soga om Sogn og Fjordane, s. 69.
[14]
Winroth, Anders. 2014.The Age of the Vikings, Princeton: Princeton
University Press.
[15] Ottar
Grønvik er den som i nyere tid har utforsket Eggjasteinens runer, se: Grøvik,
Ottar. 1985. Runene på Eggjasteinen. En hedens gravskrift fra 600-tallet.
Oslo-Bergen-Stavanger-Tromsø: Universitetsforlaget; «Om
Eggjainnskriften», Arkiv för Nordisk Filologi 103 (1988), s. 36-47; «Om
Eggjainnskriften enda en gang», Arkiv för Nordisk Filologi 115 (2000),
s. 5-22; Arkiv för Nordisk Filologi
117 (2001), s. 29-34. Jeg er
takknemlig for hjelp fra runolog Kristel Zilmer når det gjelder de ulike
tolkningene av Eggjasteinen.
[16] Spurkland, Terje. 2001. I begynnelsen
var futhark: Norske runer og runeinnskrifter, Oslo: Cappelen akademisk forlag,
s. 65-83.
[17] Grøvik, Runene på Eggjasteinen, s.
50-95, 119-161; Spurkland, I begynnelsen var futhark, s.80.
[18]
Tafjord, Harald E. (2017). «Kristendommen kjem til Sogn – religionsskiftet og
etableringa av ein kyrkjestruktur, ca.700-1300», Årbok for Sogn (2017),
s. 8-23.
[19] Helle, Knut. 2001. Gulatinget og
Gulatingslova, Otta: Skald, s. 48-83.
[20] Baug, Irene. (2018). «Steinkrossane
på Vestlandet». Sogn og Fjordane fylkeskommune, Kulturblogg: https://www.sfj.no/steinkrossane-paa-vestlandet.6081594-361710.html
[besøkt 07.07.2021].
[21] Brendalsmo, Jan. (2006). «Kirkebygg og
kirkebyggere. Byggherrer i Trøndelag, ca. 1000-1600». Perspektiv, vol 30
(2006), s. 151-152.
[22] Tafjord, «Kristendommen kjem til Sogn»,
s. 13.
[23] Ekroll, Øystein, Stige, Morten og Havran,
Jiri. 2000. Middelalder i Stein, bind 1 i serien
Kirker i Norge, Oslo: Arfo.
[24] Arkeologiske undersøkelser har vist at
det har vært minst to, muligens tre, eldre kirker på Urnes. Magerøy, Hallvard. (1988).
«Urnes stavkyrkje, Orne-ætta og Ornes-godset», Historisk Tidsskrift, 2,
s. 121-144.
[25] Stang, Margrete C. (2017). «Luksus i
Luster: Høgendeskirken Urnes», Fortidsminneforeningen årbok, s. 159-178.
[26] Ekroll, Stige og Havran, Middelalder i
Stein, s. 16-17.
[27] Ekroll, Stige og Havran, Middelalder i
Stein, s. 172.
[28] Svenungsen, Norge og korstogene.
[29] Svenungsen, En kort introduksjon til
korstogene, s. 11-14, 43-51.
[30] Stang, «Luksus i Luster».
[31] For mer om Jerusalems plass i Skandinavia
i middelalderens trosliv, se de ulike bidragene i en nylig utkommet antologi:
K. B. Aavitsland og L. M. Bonde, Tracing the Jerusalem Code. Volume
1: The Holy City Christian Cultures in Medieval Scandinavia (ca.1100-1536), Leck
2021.
[32]
Blöndal Sigfus og Benedikz, Benedikt S. 1978. The Varangians of Byzantium,
Cambridge: Cambridge University Press.
[33]
William av Malmesbury, Gesta Regum Anglorum, kap. 348.2.
[34] Svenungsen, Norge og korstogene,
s. 34-97.
[35] Orkneyinga saga, kap. 85.
[36] Orkneyinga saga, kap. 85.
[37] Nedkvitne, Arnved. (2002). «Hvorfor dro
middelalderens skandinaver på korstog?», Den jyske historiker, 96, s. 114-129.
[38] Orkneyinga saga, kap.88.
[39] Orkneyinga saga, kap. 59.
[40] Heimskringla, Íslenzk
Fornrit, vol. 28. itg. B. Aðalbjarnarson,
Rekjavik 1951, Haraldssona saga, kap. 17.
Kommentarer
Legg inn en kommentar