Fra pest til korona - et historisk blikk på pandemier
Mot
slutten av 1300-tallet skrev forfatteren av den islandske Flatøyannalen under
året 1349: "På den tida blei den nordre verdsdelen heimsøkt av ei drepsott
som var så stor at slikt aldri hadde skjedd tidlegare sidan landa blei
bygde." Dette var en referanse til den pandemien vi kjenner som Svartedauden og som tok livet av omkring
50 millioner mennesker bare i Europa. Nesten 700 år senere, mot slutten av
2019, begynte de første rapportene å komme om et stort og dødelige
influensautbrudd i den kinesiske storbyen Wuhan. I månedene som fulgte økte
antallet tilfeller av koronaviruset også utenfor Kina og utbruddet spredde seg
utover til nær sagt alle verdens hjørner. 11. mars 2020 erklærte Verdens
helseorganisasjon (WHO) koronaviruset erklært som en pandemi.
Historisk sett er pandemier ikke et nytt fenomen.
Pesten i
Aten
I det historiske
kildematerialet finner vi en rekke beskrivelser av ulike sykdomsutbrudd som
rammet en større befolkning. Et av de eldste skriftlige vitnesbyrdene av en
pandemi, finner vi hos den greske historikeren Thukydides (ca.460-ca.400
f.v.t.). I sitt verk om Peloponneserkrigen, inkluderte han
beskrivelser av et dødelig pestutbrudd som rammet i Aten og store deler av Hellas mellom 430-427 f.v.t.
Nøyaktig hva slags sykdom dette egentlig var, er noe usikkert. Thukydides
forteller at et eldre orakelutsagn, som innvarslet katastrofen ble heftig
omdiskutert hvorvidt orakelet hadde varslet katastrofen som en "pest"
(loimos) eller som "sult" (limos), men at mange helte mot
førstnevnte, pest-begrepet. Tradisjonelt har det også vært antatt at utbruddet
i Aten var en byllepest, men i nyere tid har en rekke andre teorier vært
lansert. Det har vært hevdet at beskrivelsene passer bedre på enten en eller
annen form for infeksjonssykdom (i form av epidemisk flekktyfus, tyfoidfeber,
sykdom i flekkfebergruppen, pest, miltbrann, meslinger eller streptokokkinfeksjon),
eller også forgiftning av drikkevannet.
Ifølge Thukydides hadde pesten tatt til i Etiopia, før den spredde seg
til Egypt og Libya. Han hevdet også at sykdommen kom til Aten med folk fra
havnebyen Pireus. Thukydides var ikke bare et øyenvitne til pestens herjinger:
"For både var jeg selv angrepet av den og så også selv andre som var
utsatt for den." Han hadde med andre ord førstehåndskunnskap om denne
sykdommen. Thukydides forteller at: "[f]ørst kjente de en svær hete i
hodet og øyene ble røde og brennende. Svelg og tunge ble snart blodsprengte og
ånden ble ganske særlig illeluktende." Han forteller deretter hvordan
dette gikk over i nyseanfall og heshet, før sykdommen trengte nedover i kroppen
og utløste kraftige hosteanfall. Det kunne også etterfølges av oppkast
forbundet med store smerter.
Han forteller deretter om ytre og indre forskjeller: "Utvendig var
ikke legemet særlig varmt å kjenne på, og likblekt var det heller ikke, snarere
rødlig eller bortimot blåsvart, og med et utslett av små byller og sår."
Pasientens indre var derimot noe helt annet: "Men innvendig brente de slik
at de syke ikke tålte å ha de tynneste klær på seg eller det fineste lin over
seg, og ikke tålte annet enn å være nakne. Helst ville de kaste seg ut i kaldt
vann, og når ingen passet på dem, hoppet de ned i brønnene, drevet av sin
uslukkelige tørst." Foruten tørste, slet også syke å få hvile eller søvn,
noe som plaget dem stort. Det var vanlig at syke enten på den niende eller
syvende dagen "bukket under for den indre brann." For de som
overlevde denne fasen, var det mer smerte i ventet: "da trengte sykdommen
ned i underlivet og fremkalte der stygge sår, og samtidig oppsto en heftig
diaré som avkreftet de fleste slik at de døde. Slik gikk sykdommen gjennom hele
legemet.
Pesten i Aten, av Michiel Sweerts, c. 1652–1654. |
Hvor dødelig denne sykdommen var, er vanskelig å si nøyaktig. Ifølge
Thukydides og andre kilder, døde omkring en tredjedel av befolkningen i Attika
(landskapet rundt Aten) i pestutbruddet. Noe av årsaken til at dødeligheten ble
svært høy, skyldtes at en stor del av den omkringboende befolkningen hadde søkt
tilflukt innenfor Atens bymurer for å unngå krigshandlingene i forbindelse med
den pågående krigen mellom ulike greske bystater. Aten var dermed overbefolket
da pesten slo til. Hvorvidt dette faktisk stemmer, og i så fall hvor mange døde
det kan være snakk om, er som nevnt usikkert. Mens pesten i antikkens Hellas
hadde en begrenset utbredelse, finnes det flere eksempler på sykdomsutbrudd som
kan ha et langt større nedslagsfelt. I slike tilfeller snakker vi gjerne om en pandemi.
Hva er en pandemi?
Hva er egentlig en
pandemi? Begrepet kommer opprinnelig fra gresk, og er sammensatt av de to
ordenene pan ("alle") og demos ("folk"). En pandemi
referer således til en sykdom som rammer "alle folk", underforstått
at den rammer svært mange mennesker og spres over et stort geografisk område.
WHO benytter det om en verdensomspennende spredning av en ny sykdom. Mange vil
kanskje tenke at pandemier dermed må være et moderne fenomen, som må ses i
sammenheng med moderne globaliseringsprosesser. Historisk sett er imidlertid
pandemier langt ifra et nytt fenomen, men har en lang og dødelig forhistorie.
Stadig nye innovasjoner innenfor kommunikasjon og transport har vært
med på å stadig vekk binde verden tettere sammen, men også legge til rette for
at sykdommer har kunne spre seg over langt større distanser. I antikken og
middelalderen spredde sykdommer seg gjerne gjennom ulike handelsruter og
nettverk, både til havs og på land. På 1800-tallet ble sykdommer ført ut i
verden med nye teknologiske innovasjoner som tog og dampskip, mens det på
1900-tallet eksalterte ytterligere med oppfinnelsen av flyet.
Før vi ser nærmere på disse historiske pandemiene, er det nødvendig å
påpeke noen viktige forskjeller mellom ulike sykdommer, nemlig forskjellen
mellom virus og bakterier. For mens Svartedauden i middelalderen skyldtes
pestbakterien Yersinia pestis, så er
dagens koronasykdom (COVID-19) en virusinfeksjon. Både virus og bakterier kan
ved kontakt med mennesker utrette stor skade og spre farlige sykdommer, men de
er likevel to vidt forskjellige ting.
Virus og
bakterier - noen sentrale forskjeller
Virus er
mikroorganismer som ikke er i stand til å formere seg alene, men er avhengig av
å invadere en vertscelle for å kunne produsere nye viruspartikler. De fleste
forskere vil derfor ikke karakterisere et virus som levende, fordi det ikke er
en organisme som kan leve et uavhengig liv. Virusene varierer stort i form:
mange er mangesidede; andre er formet som taggete rundinger, eller kuber med
avrundede hjørner; noen er tynne pinner, mens andre ser ut som en tråd med
krøll på; og noen ser også ut som små romsonder. Men det finnes deler som er
felles for mange forskjellige typer virus; skall, kjerne og genetisk materiale.
I sin oppbygging består et virus av genetisk materiale (DNA eller RNA),
som er omgitt av en beskyttende proteintype. Det er denne genetiske informasjonen
som gjør det mulig for viruset å kopiere seg selv ved hjelp av en vertscelle,
som den er i stand til å hekte seg fast på og trenge inn i. Viruset overtar
deretter cellens maskineri, som den bruker til å lage tusenvis av nye, modne og
smittsomme virus. Viruset gjør rett og slett cellen om til en virusfabrikk.
Ikke en appelsin med nellikspiker, men koronaviruset (bilde: www.fhi.no) |
SARS-CoV-2 er viruset som forårsaket utbruddet av sykdommen covid-19.
Koronafamilien omfatter mange ulike virus som kan gi luftveisinfeksjon. Enkelte
av disse medfører bare en forkjølelse, mens andre kan være langt farligere og
resultere i alvorlig sykdom og i ytterste fall, dødsfall. Viruset er i slekt
med et annet koronavirus som var årsaken til utbruddet av SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) i
2002/2003, men er ikke det samme viruset.
Bakterier er på sin side encellede mikroorganismer, som er i stand til
å formere seg selvstendig ved deling. I likhet med virus, kan også formen på
bakterier være veldig varierende (kuler, staver eller spiraler), noe som også
brukes for å dele dem inn i grupper. Bakterier finnes overalt, både utenpå og
inne kroppen vår. De fleste av disse er fullstendig harmløse, og noen er rett
og slett til nytte for oss. Enkelte bakterier er derimot i stand til å
fremkalle sykdommer, enten fordi de er kommet til feil sted (f.eks. når en
tarmbakterie fra mennesker eller dyr overføres til matvarer), eller fordi de er bevisst er konstruert til å invadere oss.
Pestbakterien Yersinia pestis (bilde: Wikipedia). |
Den
omdiskuterte pestbakterien
Både middelalderens og
moderne pestsykdommer forekommer i to ulike former, bylle- og lungepest, der forskjellene
er avhengig av smittemåte og sykdomsutvikling. Byllepest var (og er) mest
utbredt. Smitten oppstår gjennom loppebitt fra lopper infisert av pestbakterien
Yersinia pestis, som overfører
smitten fra rotter til mennesker. Byllene er resultatet av svære hevelser av
lymfeknuter i området som drenerer bittstedet, slik som under armen eller i
lysken. Fra byllene vil bakteriene ofte spres videre med blodet og gi
lungebetennelse, blodforgiftning (sepsis) og noen ganger hjernehinnebetennelse
(meningitt).
Den andre formen, lungepest, kan
skyldes dråpesmitte fra pasienter med pestinfeksjon i lungene. Sykdommen ytrer
seg som en lungebetennelse med voldsom ødemdannelse (væskeutsiving) i lungene,
og har dødelig utgang i løpet av to–tre dager på grunn av åndedrettssvikt. Mens
personer med byllepest kunne overleve, er mortaliteten (dødeligheten) ved
lungepest 100 prosent uten antibiotikabehandling. Samlet sett er dødeligheten
under Svartedauden i middelalderen, antatt å ha vært på omkring 80 % av de som
ble smittet.
Ved byllepest og den medfølgende sekundære lungepesten inntreffer døden
normalt etter tre til fem dager etter at symptomene viser seg, mens ved primær
lungepest inntreffer døden gjerne innen to døgn. Inkubasjonstiden, perioden fra
smitte til symptomer viser seg, ligger på tre til fem dager, med noe kortere
varighet for primær lungepest. En variant kalt primær septisk pest, som normalt
opptrer der loppa har bitt direkte i ei blodåre, forårsaker gjerne døde på
mindre enn 14 timer fra smittetidspunktet.
Det er enkelte akademikere som har satt spørsmålstegn til teorien om at
Svartedauden skyldtes Yersinia pestis.
Disse forsøkene på revisjon har i stor grad blitt møtt med stor skepsis fra
andre historikere og forskere. Den norske historikeren Ole Jørgen Benedictow,
som er en internasjonalt anerkjent autoritet på Svartedauden, tok i 2010 for
seg disse alternative teoriene og grunnlagene de bygde på. Hans konklusjon var
at alle de alternative teoriene var umulig og bygde på et sviktende metodisk og
empirisk grunnlag. Det var gjentatte pestepidemier i Europa i pestperioden 1347-1654,
men det skyldtes ikke stadig tilførsel av nye pestakterier utenifra. Ifølge
Benedictow kom det av at “pestbakterier slo rot i rottekoloniene over nesten
hele Europa, etablerte lokale pestreservoarer der pest sirkulerte og ga opphav
til pestepidemier” (se lenke).
En annen nestor innenfor norske pest-studier,
historikeren Ole Georg Moseng, har derimot advart mot å tenke på pesten som én
sykdom og at "pest er en svært fleksibel og mangfoldig epidemi."
Moseng problematiserte i sin avhandling fra 2007, blant annet hvordan mye av
historikeres tilnærming til pestutbruddene i fortiden tar utgangspunkt i
kunnskapen fra moderne pestutbrudd. Det vil alltid være en viss fare for feil
forbundet med forsøk på å stille diagnoser basert på beskrivelser av ulike
symptomer i kildematerialet, særlig når en tar utgangspunkt i moderne diagnoser
og sykdomsbilder. Det er for eksempel ikke uvanlig at middelalderens kronikører
brukte bibelske forbilder, gjerne hentet fra apokalyptiske tekster, i
skildringer av pestutbrudd.
Konsensus synes fortsatt å være at Svartedauden skyldtes Yersinia pestis. Senere debatter har i
større grad skiftet fokus til hvordan selve spredningen av bakterien forekom og
hvorvidt pesten ble introdusert til Europa flere ganger. Den tradisjonelle
forklaringen er at pestbakterien først angrep lopper, som deretter bet seg fast
på og infiserte svartrotter (Rattus
rattus) og at pesten deretter ble overført til mennesker. Manglende
referanser til massedød blant rotter i kilder fra middelalderen, har imidlertid
fått enkelte til å revurdere rottenes rolle i spredning av pesten. Det har ført
til at enkelte akademikere har ment at andre gnagere i større grad var
smittebærere, mens andre har hevdet at spredningen i stedet må ha skjedde
direkte mellom mennesker gjennom lus og lopper i hår og klær enn med
rottelopper (se lenke). Det er likevel lite som tyder på at rottene kan frifinnes.
Når det gjelder spørsmålet om pesten ble introdusert til Europa flere
ganger utenifra eller holdt seg i Europa, så tyder mye på at det sistnevnt var
tilfellet. Forskere som har undersøkt levningene etter folk fra 21 forskjellige
steder og som levde under pestperioden i blant annet dagens Storbritannia,
Frankrike, Spania og Tyskland, klarte å trekke ut åtte pestbakterie-genomer fra
DNA. Variasjonene mellom disse var forholdsvis små, men vitner om at
pestbakterien gikk gjennom en tilpasningsprosess under pestutbruddet i Europa.
Disse variantene er tett i slekt med hverandre, og de kan ha eksistert samtidig
i forskjellige regioner i Europa. Det at alle disse bakteriene er i samme
slektslinje, fikk forskerne til å konkludere med at pesten holdt det gående i
Europa i flere hundre år, istedenfor å bli re-introdusert fra utsiden i flere
omganger (se lenke).
Nyere forskning har også sannsynliggjort at pestbakterien Yersinia pestis har en mye eldre
forhistorie med oss mennesker enn det som tidligere har vært antatt. I 2012
avdekket forskere fra universitet i Tübingen at genprøver fra ofre etter Den
justinianske pesten på 500-tallet, hadde flere likhetstrekk med pestbakteriene
som herjet både på 1300-tallet og i moderne tid. I 2018 ble også historien til Yersinia pestis dyttet ytterligere
tilbake. En svensk studie hevdet å ha funnet spor av pestbakterien i DNA (aDNA)
fra skjeletter som var mer enn 4900 år (se lenke). Det vil si at pestbakterien har vært med oss med helt siden både
stein- og bronsealderen.
Historiske
pandemier
Store deler av
menneskets eldste historie ligger imidlertid skjult i fortidens mørke.
Kildetilfanget blir desto mindre og mer fragmentert desto lenger bakover i
historien vi beveger oss. Det kan derfor ikke utelukkes at det også har
forekommet flere pandemier i historien, men at de arkeologiske sporene etter
disse fortsatt gjenstår å bli funnet.
Den moderne vitenskapen, representert ved genforskning, har gjort det
mulig å se inn i selve mennesket på jakt etter mer kunnskap om fortidige pandemier.
Det har også lagt grunnlaget for et nytt forskningsfelt, paleobiologi, som
forsøker å forklare livets utvikling. Kartleggingen av menneskets DNA har gitt
oss mye ny og verdifull informasjon om menneskets sykdomshistorie. Forskningen
tyder på at enkelte dødelige bakteriesykdommer har vandret med oss i tusenvis
av år (se lenke).
Når det gjelder dokumenterte tilfeller av pandemier i historien, er det
vanlig å snakke om tre store pandemier i løpet av de siste femtenhundre årene.
Alle disse pandemiene er særlig knyttet til bakterier, fremfor alt én av disse:
pestbakterier.
Den første
globale pandemien: Den justinianske pesten
"På denne tiden
var det et pestutbrudd, som nesten førte til at hele menneskeheten ble
utryddet." Ordenene tilhører den bysantinske embetsmannen og historikeren,
Prokopios (ca.500-c.565). Han skrev om det det som gjerne omtales som den
første (semi-)globale pandemien, nemlig Den justinianske pesten (ca.541-
ca.766). Det var ikke bare ett pestutbrudd, men en serie med stadig
tilbakevendende pester, som særlig rammet Det bysantinske riket (Østromerriket)
og hovedstaden Konstantinopel (dagens Istanbul). Pesten spredde seg derimot
også til mange andre områder. Prokopios bemerket hvordan pesten: "omfavnet
hele verden og tok livet av alle mennesker, uansett hvor enn forskjellige de
var, uansett kjønn og alder."
Denne pesten har senere blitt oppkalt etter den daværende bysantinske
keiseren, Justinian (r.527-566), som selv ble rammet av sykdommen. Keiseren
overlevde, men det er antatt at pesten tok livet av opp mot 25 millioner
mennesker. Til tross for at den bærer navnet etter keiseren var ikke pesten
begrenset til Det bysantinske riket, men herjet også i havnebyer rundt
Middelhavet, Midtøsten, Asia og deler av Nord-Afrika. Ifølge Prokopios skjedde
det første utbruddet av pesten i havnebyen Pelusium, som lå i det østligste
Nildeltaet, i Egypt i år 541. Fra Afrika spredde så pesten seg til Konstantinopel
med et egyptisk skip lastet med korn. Konstantinopel var på dette tidspunktet den
desidert største byen i hele kristenheten og hadde antakeligvis flere hundretusen innbyggere.
Keiser Justinian I som har fått "gleden" av å få det store pestutbruddet på 500-tallet oppkalt etter seg. Kilde: Wikipedia. |
I likhet med Thukydides, beskrev også Prokopios inngående hvordan
sykdommen rammet de smittede. Han forteller hvordan det begynte med at "[d]e
[smittede] fikk en plutselig feber", og at "kroppen viste ikke noe
endring fra sin tidligere farge, og den var heller ikke så varm som en kunne
forventet under en feber, ei var det heller noe inflammasjon som satt inn."
Hverken leger eller de syke selv ante noe uråd om farene ved sykdommen: "det
var derfor naturlig at ingen av de som ble rammet forventet å dø av den."
Men Prokopios forteller så om hvordan sykdommen begynte å komme til syne: "Samme
dag eller den påfølgende dagen, eller i løpet av få dager senere, begynte
imidlertid byller å komme til syne, og det skjedde ikke bare i den deler av
kroppen som kalles boubon (?), som
vil si ‘under buken’, men kom også til syne i armhulen, og i enkelte tilfeller
bak ørene eller ulike deler av låret." Dette tyder på at det var snakk om
byllepest, selv om Prokopios i det videre forteller at sykdommen deretter kunne
utvikle seg på ulikt vis hos forskjeller mennesker.
Nyere forskning har sannsynliggjort at pestbakterien som stod bak både
Den justinanske pesten, også var den samme som stod bak den senere
Svartedauden, nemlig Yersinia pestis.
Det er uvisst nøyaktig hvor pestbakterien, men det er antatt at det skjedde et
sted i Asia, i deler av dagens Kina og områder som tidligere utgjorde Sovjetunionen
(se lenke). Den spredde seg deretter vestover mellom ca.200-1400, sannsynligvis via
det eldgamle handelsnettverket som gjerne kalles for Silkeveien.
Det er svært vanskelig å si noe sikkert om hvor mange som døde som
følge av Den justinianske pesten.
Historikere antar imidlertid at det kan ha vært så mange som mellom 25-50 millioner
mennesker. Det var også slik at det i kjølvannet av det opprinnelige
pestutbruddet i 540-årene, var flere gjentatte pestutbrudd i ulike deler av
verden de påfølgende århundrene. Det vedvarte inn i tidlig middelalder, der det
blant annet er registrert en rekke pestutbrudd i Europa i perioden 629-767.
Den
andre globale pandemien: Svartedauden
Den andre globale
pestpandemien er nok den mest kjente av alle historiske pandemier, nemlig den
vidkjente Svartedauden. Dette
pestutbruddet rammet særlig Europa svært hardt i perioden 1347-51, men også
Midtøsten, Asia og Nord-Afrika ble rammet hardt. Det var heller ikke bare snakk
om ett pestutbrudd, men snarere begynnelsen på en lang rekke med pestepidemier
som kom tilbake helt fram til 1722. Den franske legen og
historikeren, Jean Noël Biraben, hevdet på 1970-tallet at kildematerialet
indikerte at det i snitt brøt ut 28 pestepidemier i ulike deler av Europa hvert
år i løpet av pestperioden 1356-1649. Senere forskning har kritisert Biraben
for at deler av tallmaterialet hans mangler referanser (se lenke), men rokker likevel ikke ved hovedtendensen om gjentatte og
vedvarende pestutbrudd. For Norges del har Ole Jørgen Benedictow sannsynliggjort
at det i perioden 1348-1654 var 30 pestbølger bare i Norge (se lenke).
Pesten kom etter sigende østfra.
Allerede i 1330-årene ble rapport om pestutbrudd i Kina, i Hubei-provinsen, som
senere også spredde seg til via handelsnettverket som utgjorde Silkeveien.
Hvorvidt det var det samme pestutbruddet som også brakte smitten til Europa er
mer omdiskutert. Mye tyder på at pestbakterien var den samme som på 500-tallet,
men at den hadde holdt seg i de østlige områdene av Volga-elven i påfølgende
århundrer.
En rekke samtidige europeiske kilder, plasserer utbruddet i sammenheng
med mongolenes beleiring av den viktige havnebyen Kaffa på Krim, nær
Svartehavet, i 1346. I forbindelse med beleiringen brøt ut pest i den
beleirende mongolske hæren under ledelse av Jani Beg (d.1357). Snarere enn å
oppgi beleiringen, brukte mongolene det i stedet til å drive et av de første
dokumenterte tilfellene av bakteriologisk krigføring (se lenke): likene av de døde ofrene for pesten ble lagt i katapulter og skutt
over bymuren. Smitten spredde seg deretter raskt til de beleirede innbyggerne.
Da genovesiske handelsfolk begynte å flykte, og førte de med seg sykdommen på
sine skip via Konstantinopel og så til Sicilia og Italia.
Det var ikke bare i Europa pesten herjet, den spredde seg også til det
nordlige Afrika og Midtøsten gjennom året 1348. I de påfølgende årene spredte
den seg også til Mesopotamia, Sør-Spania, Nord-Europa og Skandinavia og til
sist Russland i 1351. Pesten fulgte gjerne handelsrutene, særlig sjøveien,
innad i Europa. Havet var på mange måter middelalderens «motorveier», noe som
la grunnlaget for omfattende handelsnettverk og kommunikasjon. Det forklarer også
hvorfor pesten rakk å spre seg over såpass store distanser på relativt kort
tid. Italienske handelsmenn brakte pesten fra Sicilia og Italia til Nord-Europa,
der den dukket opp i England i 1347. Her spredde den seg raskt langs hele kysten
og sannsynligvis ble sykdommen ført blant annet Skandinavia på høsten 1348.
I forbindelse med Svartedauden i Norge er det nok mange som har hørt
sitatet om at: "det kom et skip til Bjørgvin i 1349…" (som også var
tittelen på Torill Thorstad Hauger populære ungdomsbok fra 1980). Sitatet er
hentet fra den tidligere nevnte islandske annalen, Flatøyannalen, fra slutten av 1300-tallet (se lenke). Her fortelles det at det nettopp hvordan pesten kom til Bergen med
et engelsk skip: "På denne tiden seilte en kogge fra England med mange
folk og la inn på Vågen i Bergen. Litt ble losset, siden døde alle folkene på skipet.
Men da lasten fra skipet kom opp i byen begynte byfolkene å dø." Deretter
spredde den fryktelige pesten seg videre utover i hele landet.
Pestutbruddet i Norge var derimot ikke fullt så enkelt at det oppstod
ett sted og deretter spredde seg til hele landet. Benedictow argumentert for at
det må ha vært snakk om to pestutbrudd i Norge i 1348/49. Det første utbruddet
skjedde sannsynligvis på Østlandet, enten via de viktige handelsbyene Tønsberg
og Oslo. Herfra spredde pesten seg til innlandet. Et viktig argument for denne
tesen, er nemlig at parallelt med at pesten ble rapport i Bjørgvin, var
biskopen av Hamar død av pest – smitten kan ikke ha rukket hit fra Bergen, men
hadde etter større sannsynlighet blitt spredd fra andre deler av Østlandet (se lenke).
Men hvor mange var det som døde som følge av Svartedauden? Det er et
vanskelig spørsmål å svare på fordi vi ikke har noen sikre tall, hverken på
hvor mange det var i Europa i forkant av pesten eller i etterkant. Det som
derimot er sikkert er at folketallet i Europa i århundrene forut for
pestutbruddet hadde steget betydelig. I perioden 950-1260 var klimaet varmere
over store deler av verden, noe som kombinert med nyvinninger innenfor
jordbruket (slik som introduksjonen av stålplogen), medførte at overskuddet fra
jordbruket økte, noe som igjen la grunnlag for befolkningsvekst. Mens
folketallet i Europa rundt år 1000 var på omkring 35 millioner, doblet og
nesten tredoblet, befolkningen fram mot 1300. Før pesten traff antar en at
Europa hadde en befolkning på rundt 80 millioner. Det er videre antatt at så
mange som 50 av disse 80 millionene kan ha omkommet som følge av Svartedauden.
Svartedauden var katastrofal, men rammet også ulikt i ulike regioner og
områder. For Englands hevder historikere at et sted mellom 30-50 prosent av
befolkningen kan ha dødd, noe som nok er tilfellet mange steder. I Norge synes derimot
mortaliteten (dødeligheten) å ha vært svært høy. Ifølge den islandske
Flatøy-annalen, var det etter pestens herjinger bare en tredjedel av
befolkningen igjen i Norge (se lenke). Det er nok mulig at det er litt vel høyt tall, men de fleste
historikere antar at et sted mellom 50-60 prosent av befolkningen kan ha
omkommet. Enkelte land slapp imidlertid unna de verste herjingene. I Polen var
en forholdsvis tidlig ute med å stenge grensene, mens islandske kilder nevner
at pesten ikke kom til Island fordi det ikke kom noen skip fra Norge dette
året.
Demografisk sett er det liten tvil om at Svartedauden var en enorm
katastrofe. Selv om senere pestepidemier medførte et høyere tapstall, så var
Svartedauden, prosentvis justert etter folketall, det dødeligste
sykdomsutbruddet som er registrert – med unntak av de kopper- og
mesling-utbruddene som utraderte store grupper blant den amerikanske
urbefolkningen i tidlig moderne tid. Men hva er årsaken til det? Jo, dersom
Svartedauden bare hadde vært begrenset til ett stort pestutbrudd, ville
sannsynligvis folketallet etter nok så kort tid gått tilbake til omtrent
forholdene før pesten. Det som derimot var tilfellet var at pesten gjentatte
ganger kom tilbake, noe som medførte at befolkningsnedgangen vedvarte helt til
omkring 1450.
Men pesten var ikke den eneste årsaken. Senmiddelalderen var på mange måter
en dårlig tid for Europa: allerede rundt inngangen til 1300-tallet var klimaet
i ferd med å bli kaldere. I tiårene fram til 1320 var det lange perioder med
store nedbørsmengder, noe som førte til at avlinger slo feil og utløste
perioder med hungersnød. Mye tyder på at immunforsvaret til mange, særlig
fattige bønder, dermed var svekket allerede i forkant av pestutbruddet. I
tillegg var Europa hjemsøkt av mange ødeleggende kriger, spesielt den såkalte
Hundreårskrigen (1337-1453) mellom Frankrike og England. På mange måter la alle
disse faktorene til rette for "en perfekt storm", noe som kulminerte
i en demografisk og økonomisk krise.
Den
tredje globale pandemien og andre epidemier
Den tredje globale pandemien,
var det pestutbruddet som slo ut i India, Kina, Indonesia, Madagaskar og flere
andre steder mellom 1894 og 1940. Det er i hovedsak lærdommen fra denne
pandemien som har dannet grunnlaget for den moderne medisinske forståelsen – og
behandlingen – av pestsykdommer. Det var nemlig først mot slutten av
1800-tallet at det ble oppdaget at den samme pestbakterien som stod bak
utbruddene i både Kina og India, var den samme som stod bak de to foregående
historiske pest-pandemiene, Den justinianske pesten og Svartedauden. Det var
også først i denne perioden at en mer effektiv behandling ble utviklet gjennom
bruken av antibiotika. Likevel var mortalitetsraten tidvis svært høy også ved
dette pestutbruddet; blant annet døde omkring 6 millioner mennesker av pest i
India mellom 1900-1909.
I 1894 brøt det ut byllepest i Hong
Kong og fra mai til oktober døde nærmere 2000 mennesker. En rekke medisinske
forskere ble sendt til Hong Kong for å studere pestutbruddet, deriblant den
sveitsisk-franske legen og bakteriologen, Alexander Yersin (1863-1943). Han var
blitt sendt av franske myndigheter og Pasteur-instituttet for å studere
pestutbruddet. I forbindelse med dette arbeidet klarte han å isolere
pestbakterien. Samtidig gjorde også den japanske legen og bakteriologen, Kitasato
Shibasaburō (1853-1931), en liknende oppdagelse, men æren – og derav navnet på
pestbakterien (Yersinia pestis) –
tilfalt senere Yersin. I tillegg til å ha oppdaget pestbakterien, oppdaget også
Yersin at det var samme bakterie som stod bak smitten hos både gnagere og
mennesker. I 1898 oppdaget den franske legen, Jean-Paul Simond (1858-1947), at
bakterien ble overført av lopper til rotter. En effektiv behandling av
pestsmitte ved utviklingen av anti-serum tok til i 1896, men det var ført på
1930-tallet at den ble mer effektiv ved bruken av ulike former for antibiotika
(sulfonamider), før bruken av streptomycin tok til i 1947 (se lenke).
Alexander Yersin, som oppdaget pestbakterien. kilde: Wikipedia. |
Selv om det i dag finnes en behandling
av pest (i form av antibiotika), forekommer det fortsatt utbrudd av byllepest i
deler av verden. Under Vietnamkrigen mellom 1965-1975, var mer enn 80 prosent
av alle bekreftede tilfeller her. Siden den gang afrikanske land dominerte
statistikken for pestutbrudd, med mer enn 90 % av alle dokumenterte tilfeller
mellom 1990-åra og utover på 2000-tallet.
Foruten disse tre store pest-pandemiene, er det
også en rekke andre historiske sykdomsutbrudd som blir regnet som globale
pandemier. Det gjelder særlig den influensainfeksjonen som herjet i store deler
av verden mellom 1918-1919, som ofte kalles for Spanskesyken (se lenke). Mellom 50-100
millioner mennesker døde – noe som er flere enn antall døde under første
verdenskrig og andre verdenskrig til sammen. Utbruddet av influensaen skjedde
ikke i Spania, slik navnet skulle tilsi. Det er antatt at utbruddet startet i amerikanske
militæranlegg og at smitten spredde seg til Europa med amerikanske soldater.
Årsaken til at Spania fikk "æren" av å navngi
sykdommen, skyldtes at landet var nøytralt. Mens pressen i andre land var
underlagt streng sensur som følge av stridighetene, skrev spanske medier om
influensaens herjinger i Spania.
Virusinfeksjoner har også stått bak en rekke andre
pandemier i moderne tid. På 1900-tallet var det foruten Spanskesyken, to andre
influensa-pandemier; den såkalte Asia-syken i 1957-1958 og Hong Kong-syken
(evt. Mao-syken) i 1968. På begynnelsen av 2000-tallet har det også vært en
rekke andre influensavirus som har resultert i flere pandemier, slik som HINI,
SARS, Avian eller MERS (hvorav enkelte ofte er kjent under sine mer folkelige
navn, slik som "svine-" eller "fugleinfluensa").
Blant annet ble SARS-utbruddet i 2002 året etter erklært som en pandemi av WHO.
Foruten disse kunne en godt
også inkludert en rekke andre sykdommer og sykdomsutbrudd på lista over
historisk pandemier. Lepra-bakterien (spedalskhet eller også kalt "Hansen’s
disease") har vært kjent i tusenvis av år, mens det i tidlig moderne tid
var store utbrudd av dødelige sykdommer som kopper, kolera, difteri og
tuberkulose. Fra vår nyere tid kunne en nok også inkludert den store HIV/AIDS-bølgen fra 1980-tallet eller også det
fryktede Ebola-viruset siden 1990-årene.
Enkelte historiske sykdommer og pandemier, har vi derimot
til gode å ennå fullstendig forstå hva slags sykdommer de egentlig var. Det
gjelder for eksempel den store danse-epidemien som herjet deler av Europa på
begynnelsen av 1500-tallet (se lenke), eller også de dødelige såkalte svette-sykdommer, slik
som den dødelige Engelsk svette i senmiddelalderen (se lenke) eller den såkalte Picardiesvetten på 1700-tallet
(se lenke). Men hvilke grupper i samfunnet er mest utsatt i
forbindelse med en pandemi?
Hvem er
det som rammes i samfunnet?
Pandemier rammer
tidvis mange ulike grupper i samfunnet, men kan gjøre det på ulikt vis. Alder,
kjønn eller sosial posisjon er alle faktorer som spiller inn. Historisk sett
har rikfolk hatt større sjanser for å overleve enn fattige, som vanligvis er
mer mottakelige for sykdommer som følge av feil- og underernæring. Svært
mange av rapportene i forbindelse med det pågående koronautbruddet har pekt på liknende
tendenser.
I USA har afro-amerikanske og spansktalende/latin-amerikanske grupper vært
mer utsatt for å pådra seg koronasmitte enn tilsvarende tall er innenfor andre
grupper (se lenke). Dette henger i stor grad sammen med økonomiske forhold, der
afro-amerikanere og spansktalende/latin-amerikanske minoriteter ofte ikke har
like stor tilgang på medisinsk behandling eller mulighet til å holde seg hjemme
i karantene for å unngå smitte.
Når det gjelder forskjeller innenfor alder og kjønn. Det er generelt
rapporter om en overvekt av eldre eller personer med underliggende sykdommer
(hjerte- og lungesykdommer, diabetes eller overvekt) blant de døde. I tillegg
synes menn å være mer utsatt enn kvinner. Ifølge rapporter fra WHO og kinesiske
myndigheter ved utgangen av februar (28.02), var aldersgruppen 80+
overrepresentert blant de bekreftede dødsfallene (21,9%), mens den bekreftede
dødsraten for menn (4,7%) var markant høyere enn for kvinner (2,8%).
De norske tallene speiler en del av de samme tendensene. Ifølge tall
fra FHI (Folkehelseinstituttet), så er det i skrivende stund (per 15.04)
registrert 184 bekreftede pasienter som behandles på norske sykehus for korona,
hvorav gjennomsnittsalderen for disse pasientene var 62 år, og 76 % er menn.
Det er totalt 130 dødsfall varslet til Folkehelseinstituttet (per 15.04.2020
kl.08.00). Dette er riktignok noe usikre tall, siden det ikke alltid er mulig å
skille om pasienten har dødd av eller med covid-19. Blant de døde er gjennomsnittsalderen
84 år (medianalderen er 86), og 53 % er
menn. Det er altså
særlig de eldre som synes å være mest utsatt. I så måte synes Spanskesyken i
1918 å danne en kontrast.
Da influensautbruddene først ble rapportert på sommeren 1918, var det
særlig mange unge som synes å ha blitt rammet. Den høyeste dødsraten var
innenfor aldersgruppen 27-30 år. Hvorfor akkurat denne aldersgruppen med
relativt unge mennesker, var såpass utsatt, er noe forskere fortsatt forsøker å
forklare. Muligens var dette personer som hadde unnsluppet et tidligere
influensautbrudd omkring 20 år tidligere, eller, alternativt det stikk
motsatte, nemlig at immunforsvaret til disse personene allerede var svekket som
følge av deres tidligere influensa-historikk.
For Svartedaudens vedkommende, synes det å ha vært en langt mer
"demokratisk" sykdom. Ikke bare rammet pesten langt flere enn
tidligere, men den rammet også (i hvert fall i den første fasen etter 1347)
like hardt blant alle grupper i samfunnet: ung som gammel, kvinner som menn,
fattig som rik. Det faktum at pesten rammet alle i samfunnet, kom blant annet
til uttrykk i kunsten. Allerede i forkant av Svartedauden, men markant økende i
etterkant, er såkalte motiver av såkalte "dødsdanser" (Totentanz eller Dance macabre) i kirkebygg rundt om i hele Europa. Disse bildene framstiller
hvordan pesten rammet både høy og lav: døden danser i lag med personer fra en
rekke ulike samfunnsgrupper, slik som konger og dronninger, biskoper og paver,
kjøpmenn og fattige.
Bernt Notke (1435-1509), Surmatants (Totentanz), fra slutten av 1400-tallet. I Nikolaikirken i Tallinn, Estland. kilde: Wikipedia. |
Det som derimot kjennetegner pestutbruddet i 1340- og 1350-årene, er at
disse ikke var enestående, men snarere vendte pesten tilbake gjentatte ganger i
århundrene som fulgte. Enkelte av disse senere utbruddene synes å ha rammet
enkelte grupper. Flere steder rundt om i Europa ble det rapport tilfeller av
epidemier senere på 1300-tallet som særlig rammet de aller minste i samfunnet.
Denne barnedauden slo blant annet til i Norge i 1360. Det at gjentatte
barnekull nærmest ble utradert fikk store demografiske konsekvenser ettersom
hele generasjoner på den måten forsvant. Det er også noe av forklaringen på at
folketallet i Norge og Europa ikke klarte å ta seg opp igjen før fra midten av
1400-tallet. Men hvordan var det å leve gjennom Svartedauden?
Boccaccio
og Svartedauden i Firenze
En av de mest kjente
beskrivelsene av en historisk pandemi, finner vi hos den italienske forfatteren
og poeten, Giovanni Boccaccio (1313-1375). Boccaccio har ikke bare etterlatt en
beskrivelsene av Svartedauden, men også et av verdenslitteraturens store
klassikere. I sitt mesterverk, Dekameronen, beskrev Boccaccio pestens herjinger i sin egen hjemby,
Firenze: "Det første jeg har å fortelle, er altså at i det Herrens år
1348 brøt pesten ut i den vakreste av alle Italias byer, det så berømte
Firenze".
Boccaccio kom også inn på symptomene til de som ble rammet, noe som
etter sigende skilte seg fra slik pesten hadde utviklet seg lenger
østover: "Disse symptomene var ikke de samme som i Østen, hvor det
sikreste tegn på at døden nærmet seg, var at den syke begynte å blø neseblod.
Hos oss opptrådte det til å begynne med byller i lysken eller under armene, og
de kunne bli så store som et egg eller til og med som et eple; folk kalte dem i
alminnelighet gavoccioli ("hevelser" eller
"byller"). Disse byllene spredte seg snart i alle retninger utover
hele kroppen, og etter en stund opptrådte også andre symptomer, nemlig noen
mørke, ofte helt svarte flekker, som viste seg på armene eller lårene; de kunne
være store og forholdsvis få, eller tallrike og ganske små. Både byllene og
flekkene var sikre tegn på at døden nærmest seg."
Han forklarte videre hvordan de fleste som ble rammet døde etter tre
dager når symptomene hadde vist seg, men også at svært mange av de som døde
ikke hadde vist tegn til feber eller sykdom. Etter hvert som pesten spredde
seg, ble hele samfunnet lammet. Det lille som var av noen form for
"helsevesen" ble raskt overbelastet. Til slutt ble det ikke en gang
mulig å begrave alle de døde. Samfunnet brøt rett og slett sammen: "Ingen
hadde noen respekt mer hverken for menneskelige og guddommelige lover, for de
som skulle påse at disse ble overholdt, var for en stor del syke eller døde, og
de få som var igjen, manglet folk, slik at det ble umulig for dem å overholde
sine embetsplikter. Det hersket med andre ord full oppløsning i byen; enhver
kunne gjøre presis hva som falt ham inn, og ingen falt på å straffe ham for
det."
A Tale from the Decameron (1916), maleri av John William Waterhouse. Kilde: Wikipedia. |
Det var ikke bare i byene at samfunnsstrukturene som kollapset. Selv
ikke de menneskene som stod hverandre nærmest var i stand til å ta hånd om de
syke og døde: "Denne store ulykke som hadde rammet byen, førte til at
familielivet gikk i oppløsning, slik at foreldre ikke brydde seg om å ta seg av
barna når de var blitt syke, men simpelthen lot dem ligge hvor de var og
overlot dem til sin skjebne." I denne perioden utviklet det seg
nærmest en apatisk tilstand, der noen knapt registrerte alle de døde som
mennesker: "folk ble etter hvert så vant til alle disse dødsfallene at en
død mer eller mindre ikke spilte noen rolle; det kunne like godt vært et
hvilket som helst husdyr som var død for den saks skyld."
Boccaccio fortalte så hvordan situasjonen etter hver antok nærmest
apokalyptiske tilstander: "[h]ver eneste dag og hver eneste natt falt en
mengde mennesker døde om på gaten, og de som døde hjemme, var det ingen som i
det hele tatt tenkte på før likstanken ble sjenerende for naboene. Det var så
mange døde og døende overalt at hele byen til slutt nærmest lignet et likhus.
Når en var død, pleide naboene gjerne, hvis det i det hele tatt var mulig, å
tilkalle hjelp for å få båret den døde ut på gaten. Svært ofte var det ingen
hjelp å få, så de måtte gjøre det selv. Dette gjorde de ikke av omtanke for den
døde, men simpelthen for å unngå å bli smittet selv. Hvis man gikk omkring i
byen tidlig en morgen kunne man på kort tid se så mange lik ligge foran
husdørene at det var nytteløst å forsøke å telle dem."
Det var ikke bare over bakken at det etter hvert begynte å bli overfylt av døde, det
samme gjaldt også under bakken:
"Kirkegårdene var ikke store nok til at alle de som døde, kunne bli
begravd i innvidd jord. Ellers hadde det vært skikk og bruk at hver død skulle
ha sin egen grav, men nå ble brakt inn døde hver time på dagen; derfor måtte
man, ettersom kirkegårdene fyltes, grave store massegraver, og her dynget man
simpelthen likene oppå hverandre så lenge det var plass." Slike
massegraver har vi også forekommet ved en rekke senere pandemier, og er noe vi
også har sett tendenser til flere ulike steder i forbindelse med den pågående
koronapandemien.
En av overraskende få samtidige illustrasjoner av pestens herjinger i Europa under pestubruddet i 1347-51. Illustrasjon (ca. 1353) av Pierart dou Tielt , som viser innbyggere i Tournai som begraver ofrene for pesten (ms. 13076 - 13077 fol. 24v). Kilde: Wikipedia. |
Ofre for koronapandemien gravlegges i massegraver i New York, på Hart Island. Kilde: Reuters. |
Boccaccio beskrev også hvordan
mennesker reagerte på forskjellig vis i den situasjonen som oppstod som følge
av pesten. Enkelte tenkte at "det sikreste middel mot smitten var å leve
forsiktig og måteholdent og unngå all slags overdådighet". Disse sluttet
seg sammen i små samfunn, der de isolerte seg fra omverden i håp om å unngå
smitten. Boccaccio forteller deretter at enkelte valgte den stikk motsatte ytterligheten:
"de mente at man skulle ete og drikke alt det man hadde lyst på, tam
ed seg alle de fornøyelser livet bød på, og i det hele tatt ikke ta sykdommen
alvorlig, men bare le og holde gjøn med den." Slike vitnesbyrd om
hedonistisk oppførsel finnes det også beskrivelser av fra kronikører i andre
land. Mange av disse klaget over hvordan moralen i samfunnet kollapset som
følge av pesten, særlig hvordan kriminaliteten i samfunnet økte – siden det
ikke fantes noen til å straffe de som brøt loven.
For kirken var det særlig den løsslupne seksualmoralen som var problematisk
(se lenke).
Det gjaldt ikke bare hvordan menn og kvinner oppførte seg, men det var særlig
et problem med alle sodomittene. Enkelte geistlige så en klar sammenheng mellom
tidens skandaløse moter, homoseksualitet og pest. Den italienske presten og
fransiskaneren, Bernardino av Siena (1380-1444), hold ten lang preken der han
hevdet at "Gud har sendt pesten på grunn av sodomi." Han hevdet
videre at unge gutter hadde blitt "smittet av sodomi". Han mente at
de skyldige var skreddere som hadde utstyrt guttene med for avslørende og
trange hoser. I det store og det hele hevdet han at årsaken til alle av tidas
katastrofer, fra pest til kriger og stormer, skyldtes sodomi.
Frykten for at homoseksualitet hadde forarget Gud, medførte forfølgelse
av alle som ble mistenkt for sodomi. For enkelte fikk kirkens harde innfall mot
homoseksualitet svært dramatiske konsekvenser – uansett alder. I 1365 ble det
holdt en rettsak i Firenze mot den 15 år gamle Giovanni di Giovanni. Han ble
anklaget og dømt for å være "en offentlig og beryktet passiv sodomitt."
Dommen var svært brutal: Giovanni skulle føres rundt om i byen sittende på et
esel, før han deretter offentlig skulle kastreres og deretter få ført et glødende
jern ført "inn i den delen av kroppen der han hadde tillatt seg å bli
kjent med sodomittenes praksis". Den brutale og barbariske dødsdommen
skulle avtjene til skrekk og advarsel mot sodomiens konsekvenser.
Hvordan kan en forstå og behandle Dommedag?
I vår tid tror vi
kanskje at "falske nyheter" er et moderne fenomen. På nett florerer
det av ulike konspirasjonsteorier og dårlige råd om hvordan en skal forholde
seg til koronapandemien, noe både norske myndigheter og andre har advart mot.
Det er interessant at Boccaccio også nevner liknende tendenser i forbindelse
med Svartedaudens herjinger:" Det var nok en del kvalifiserte leger, men
det var også mange, både menn og kvinner, som syslet med legehåndverket uten
noen gang å ha studert legevitenskap. Det var ganske rimelig at disse ikke ante
noe om sykdommens opprinnelse og derfor ikke ante noe om sykdommens opprinnelse
og derfor var ute av stand til å bekjempe dem. Svartedauden skånte ingen, men
ofte kan det være stor forskjeller på hvilke grupper i samfunnet som klarer seg
best og hvilke som er mer utsatt i forbindelse med pandemier.
Da Svartedauden dukket opp i 1347, hadde vestlig legevitenskap lite å
stille opp med. For hvordan skal en gå fram for å kurere en sykdom som
tilsynelatende tar livet av alle, men som en ikke kan se noen åpenbar
forklaring på hvordan angriper eller sprer seg? Europeiske leger ble under den
første bølgen (1347-1351) dermed stående som ubehjelpelige vitner til pestpandemiers
herjinger. Vestlig medisin bygde ved midten av 1300-tallet fortsatt i stor grad
på antikkens legevitenskap, slik den var blitt utformet av medisinere som
Hippokrates (460-377 f.v.t.) og Galenos (ca.129-ca.210).
Portrett av Galenos av Georg Paul Busch fra 1700-tallet. Kilde: Wikipedia. |
Menneskekroppen og hvordan den fungerte, samt hvordan ulike sykdommer
påvirket den, bygde i stor grad på Galenos’ tanker om de fire væsker (humorer).
Den gikk ut på at det i kroppen gjennomstrømmet fire væsker: svart galle, gul
galle, blod og flegma (slim). Disse ble videre balansert av de fire elementene
(ild, luft, vann og jord), de fire kvalitetene (varme, fuktighet, kulde og
tørrhet), de fire livsfasene (barndom, ungdom, voksen alder og alderdom) og de
fire årstidene. sykdom ble forstått som ubalanse i kroppen og mellom de ulike
væskene, elementene eller kvalitetene.
Pesten kunne derimot ikke forstås – eller behandles – med utgangspunkt
i teoriene til hverken Galenos eller andre av antikkens storheter. På mange
måter måtte middelalderens leger begynne på bar bakke når det kom til det å
forstå og behandle pesten. Det resulterte i en rekke teorier om hva som var
årsaken til pesten. Noe overforenklet kan vi si at det i hovedsak fantes to overordnede
forklaringer, nemlig det vi kan kalle teologiske og naturlige
årsaksforklaringer. Disse fikk ulike konsekvenser.
Den teologiske modellen – jakten på synd og syndebukker
Da pesten først slo
til, så legene ingen andre muligheter enn å vende seg til Gud og stjernene.
Årsaken til pesten ble særlig satt i sammenheng med fjerntliggende årsaker og
pesten ble tolket ut i fra et teologisk rammeverk. Menneskene måtte åpenbart ha
gjort noe som Gud ikke likte og at pesten derfor var en straffedom for
menneskenes synder. Boccaccio nevner blant annet hvordan denne teoriene var
utbredt i samtiden: "Man vet ikke om denne pesten skyldes innflytelsen fra
himmellegemene eller om det er en straffedom som Herren har sendt over oss for
våre synders skyld."
Mange følte at de levde gjennom Apokalypsen og at Dommedag var
forestående. Bibelen var tross alt den store autoriteten og beskrivelsene i
Johannes’ Åpenbaring synes å passe godt med hvordan samfunnet tilsynelatende kollapset.
Botsøvelser og prekener understreket behovet for å gjøre bot og sone for sine
synder. Et resultat av det sterke teologiske fokuset, var at mange vendte seg
mot helgener og martyrene for støtte, slik som den hellige Sebastian (d.288),
som ofte framstilles ved sin martyrdød gjennomboret med piler (som også ble et
symbol på selve pesten), eller også den mer samtidige helgenen, Rochus av
Montpellier (d.1327?/1376?), som også var en vernehelgen mot pest. Valfarten
til ulike pilgrimsmål økte derfor i senmiddelalderen. I tillegg vokste det fram
en omfattende minnekultur, der det ble svært viktig å minnes de døde.
Umiddelbart etter at pesten slo til, synet mye av kunst- og
kulturproduksjonen å ha stoppet opp. Flere steder stoppet byggevirksomheten opp
eller forfalt. Det skjedde blant annet i England, der arbeidene med kirkebygg i
Exeter, Tewkesbury og Lichfield synes å enten ha blitt oppgitt eller gikk svært
dårlig i løpet av 1340-åra. Også i Italia kom konsekvensene av Svartedauden til
uttrykk i kunsten, der det tilsynelatende skjedde et stil-skifte mot en mer
inhuman kunst. Generelt ble kunsten i andre halvdel av 1300-tallet, preget av
mer makabre uttrykk. Undertonen i mye av kunsten var gjennomsyret av utsagnet
om memento mori - "husk at du
skal dø".
Foruten det allerede omtalte motivet med "dødsdansen", var
det fra slutten av 1300-tallet og utover på 1400-tallet svært populært med
kadavergraver, også kalt transi-graver.
Det vil si at gravmonumenter og malerier gjerne framstilte groteske lik (ofte
vedkommende som var gravlagt) i forråtnelsesprosessen. Dette var særlig et
nord-europeisk elitefenomen. Et annet gjennomgangstema var også motivet med "de
tre levende og de tre døde". Dette bygde på historien om tre unge prinser
som er ute i skogen. Her møter de plutselig seg selv (som i et speil), men da i
form av tre kadaver/skjeletter. I dette møtet minner så de tre døde de tre
prinsene på at alt skal gå til grunne og at alt er forgjengelig, gjennom ulike
utgaver av det latinske utsagnet: sum quod
eris/ quod es olim fui (fritt
oversatt: "vi var en gang som dere er/slik vi er skal dere bli").
Det mest ekstreme utslaget av periodens religiøse strømninger var de
såkalte flagellantene (fra latin, flagellare, "piske"), "selvpiskerne".
Dette var store grupper av mennesker som gikk barfot i prosesjoner fra sted til
sted. Når der kom fra til en ny by, kledde de av seg på overkroppen og slo
eller pisket seg selv til blods. Målet med denne avstraffelsen var å
forhåpentligvis blidgjøre Gud ved å straffe sitt eget syndige legeme, men også
gjennom å imitere Kristus’ lidelseshistorie (imitatio Christi). Slike opptog tiltrakk seg store skarer av
skuelystne, noe som ironisk nok sannsynligvis også var med på å spre
pestsmitten videre. Fenomenet var ikke like utbredt i hele Europa. Hovedsakelig
var flagellanter mer utbredt i tyske og italienske områder. Mens mange dermed
vendte blikket innover, mot egen syndighet, var det andre som vendte blikket
utover i samfunnet på jakt etter syndebukker.
Framstillinger av flagellanter i et manuskript fra 1300-tallet. Kilde: Wikipedia. |
Vender vi kort tilbake til vår egen tid, så har det i forbindelse med
det pågående koronautbruddet dukket opp mange rapporter fra ulike deler av
verden om rasistisk motiverte angrep, kanskje særlig mot kinesere eller andre
asiater. Slike tilfeller har blant annet blitt rapportert fra Storbritannia (se
lenke), men faktisk er omfanget så stort at det allerede har fått en egen
Wikipedia-side (se lenke). Under Svartedaudens herjinger i 1340-åra, var det også mange i
Europa som ønsket å finne en syndebukk. Det gjorde at mange minoriteter ble
ekstra utsatt for mulige overgrep. Det var flere ulike grupper i samfunnet som
ble pekt ut, alt fra fattige, vandrere, tiggere, spedalske eller fremmede.
På Sicilia var det for eksempel
katalanerne som fikk skylden for pesten og svært mange ble i den anledning
drept. Men den gruppen som det gikk desidert hardest utover, var den jødiske
minoriteten i Europa. Antisemittisme og forfølgelsen av jøder var ikke noe nytt
fenomen. Jødiske samfunn i Europa hadde særlig sett en eskalering av angrep i
etterkant av Det første korstoget (1095-1099). Det ble rettet en rekke anklager
mot jødene, slik som at de forgiftet drikkevann eller drepte kristne barn til
sine blodritualer begynte å spre seg. I kjølvannet av pestens herjinger forekom
det også en rekke massakre og pogromer (av russisk for "ødeleggelse")
mot ulike jødiske samfunn rundt om i Europa, slik som Rhinland, Sveits, Spania
og deler av Frankrike.
Disse angrepene på jødene var ikke autorisert av kirken og faktisk
truet paven med å ekskommunisere de som angrep jøder. Det ble også påpekt at
pesten herjet i områder av Europa der jødene var kastet ut, slik som i England
og Italia. Det var derimot heller ikke en bred og populær folkebevegelse, selv
om det tradisjonelt har vært framstilt noe som noe som sprer seg nedenifra og
opp. Snarere har historikere som Samuel Cohn, påpekt at det i hovedsak var den
sekulære og verdslige samfunnseliten som stod bak. Kildene vitner om at det i
stor grad var borgherrer, grever eller hertuger, og kanskje den sterkeste
pådriveren av de alle, den tysk-romerske keiseren, Karl IV av Böhmen
(r.1346-1378).
Naturlige årsaksforklaringen: begynnelsen på moderne medisin?
Det var ikke
utelukkende overnaturlige forklaringer som dominerte den medisinske ekspertisen
i middelalderens Europa. Som allerede nevnt hadde legene i forbindelse den
første pestbølgen innsett at deres kunnskaper var utilstrekkelig. Det fantes
derimot også andre forklaringer. I middelalderen var det nære bånd mellom
medisin og astrologi. Det var en utbredt tanke at himmellegemene, som planter,
stjerne, solen og månen, kunne innvirke på menneskekroppen.
Mann og kvinne med pest, samt lege (?) som studerer stjernehimmelen. Illustrasjon fra Toggenburg-biblen (Sveits) fra 1411. Kilde: HistoryToday. |
Innenfor den astrologisk-medisinske tankegangen, var det ansett at det
eksisterte en kobling mellom de 12 stjernetegnene og ulike deler av kroppen –
slik som at Fiskene var særlig forbundet med føttene, Væren med hodet, osv.
Månens bevegelser var blant annet antatt å regulere blodstrømmen i kroppen,
slik at årelating måtte skje når himmellegemene tillot det. Mange trodde derfor
at pesten var et resultat av en uheldig ansamling av himmellegemene. Men ikke
alle leger trodde på astrologiens betydning. Den franske legen, Jacques
Despars, som arbeidet mellom 1432-1453, påpekte at astrologenes påstander for
det meste var usikre eller tvetydige og svært ofte villedende. Han tok derfor
til orde for at årelating burde foregå uavhengig av plantenes posisjon.
Det fantes derimot også en rekke andre – om enn fra et moderne
synspunkt høyst fantastiske – forklaringer på pesten: enkelte hevdet årsaken
var store jordskjelv som førte til mutasjoner i luften; andre at årsaken var svart
snø som smeltet på store fjell; eller også at det skyldtes åtte-beinede ormer
som utåndet en lykt mennesker døde av. Disse forklaringene kan virke latterligere,
men markerte et viktig skritt i retning av å søke etter svarere andre steder
enn i religionen. Pesten kom derimot gjentatte ganger tilbake i 1360- og
1370-årene, noe som ga legene nye muligheter til å studere, men også forsøke å
behandle – eller forhindre – pesten. På sikt la det grunnlaget for et paradigmeskiftet.
Pest-lege med tilhørende "verneutstyr" fra midten av 1600-tallet. Kilde: Wikipedia. |
På 1400- og 1500-tallet beveger legene seg vekk fra Galenos’ tanker om
å regulere balansen i kroppen, til å se på pesten som en form for gift og at
det var nødvendig med en form for mot-gift. Det gjenopplivet eldre ideer fra
1200-tallet, særlig om eliksirer. Det førte på mange måter til gjenoppliving av
alkymi, som senere ble til kjemi. Selv om dette ikke var det vi i dag vil kalle
vaksiner, så kan det kanskje ses på som et første skritt i den retningen. Mot
slutten av 1300-tallet begynte legene i Europa å hevde at de nå hadde overgått
antikkens storheter og at deres behandling av pasienter ga atskillig bedre
resultater. Det begynte også å dukke opp en rekke medisinske traktater og annen
litteratur, som med oppfinnelsen av trykkpressen på 1400-tallet førte til at ny
kunnskap lettere ble spredd rundt i vitenskapelige miljøer.
Det var i den nye medisinske litteraturen som vokste fram i kjølvannet
av Svartedauden, særlig ett begrep som særlig gikk igjen, nemlig det latinske
ordet contagion ("kontakt"),
som dukker opp i litteraturen. Dette ble sett i sammenheng med hvordan
sykdommen spredde seg. Så spørsmålet ble dermed hvordan en kunne hindre
smittespredningen. Boccaccio nevner i Dekameronen
en rekke tiltak som ble innført av myndighetene i Firenze, der man hadde "gjort
alt som stod i menneskelig makt for å forebygge katastrofen. Man hadde utnevnt
spesielle embetsmenn, som sørget for at rensligheten i byen var
tilfredsstillende og for at alt det som var smittefarlig, ble fjernet."
Interessant nok nevner han også at: "Ingen syke fikk lov å komme inn i
byen, og alle forholdsregler ble tatt for å bevare borgernes sunnhet." Det
å skille ut syke fra friske personer var på ingen måte nytt. I Tredje Mosebok
er det for eksempel nevnt at dersom det er mistanke om at noen har lepra, så
skal de føres til presten som skal "holde den syke innestengt i sju dager"
(3. Mos 13:4).
De første organiserte karantenesystemene og lovgivningen, dukker
derimot opp i Italia i kjølvannet av Svartedauden. I Venezia ble alle innkomne
skip holdt tilbake og satt i karantene i lagunen. På 1400-tallet ble øya Santa
Maria di Nazareth i Venezialagunen tilholdssted for den første, kjente maritime
karantene-stasjonen i 1423. Dette var et anlegg som både huset pest- og leprapasienter,
og ble derfor på folkemunne kalt for Lazzaretto,
etter St Lazarus som var vernehelgen for spedalske. Fra Ragusa (dagens
Dubrovnik i Kroatia) stammer et edikt fra 1377, som forbød både folk og varer
fra å pestrammede områder å komme inn i byen inntil de hadde tilbrakt en måned
på en øde øy, for på den måten å bli renset av sol og vind. Dette ble senere
satt til en periode på 40 dager. Førti heter på italiensk quaranta, noe som også ga opphav til ordet ‘karantene’. Dette
tidsestimatet på 40 dager gikk både tilbake til Hippokrates’ tanker om en
sykdoms utviklingsbilde, men hadde også en klar religiøs assosiasjon til
åndelig renselses: Jesus hadde som kjent tilbrakt 40 dager i ørkenen. Karantene
ble – og er fortsatt – et viktig redskap i kampen mot spredning av sykdommer og
forebygging av pandemier.
Andre teorier om smitten fikk også stor betydning, selv om de er blitt
falsifisert av moderne vitenskap. Når det gjaldt spredning av sykdommer, så var
middelalderens leger svært opptatt av luftkvaliteten. Det var i og for seg også
tanker som gikk tilbake til antikken. Det var antatt at sykdommer kunne komme
inn i kroppen gjennom dårlig eller giftig luft, som ble inhalert i lungene
eller gjennom porene i huden. Denne dårlige luften ble omtalt som miasmer (fra gresk for "forurensning").
Sammenhengen mellom pest og miasmer fikk mange byer rundt om i Europa til å
innføre tiltak som sikre folkehelsen mot skadelige avfall. I London ble det i
1357 for eksempel forbudt å etterlate seg dyreavfall eller andre illeluktende
avfall i gatene. Personer som gjorde det ble truet med bøter og i verste fall
fengsel.
Miasmeteorien holdt stand i flere århundrer, også inn i moderne tid (se lenke).
Faktisk var det ikke før bakteriologien utviklet seg på 1880-tallet at denne
teorien mistet vitenskapelig støtte. Men selv om miasmeteorien fra et
vitenskapelig perspektiv var feil, fortsatte den å være sentral i myndighetenes
investeringer i folkehelsen: I Norge ble det på midten av 1800-tallet iverksatt
en storstilt utbygging av vannverk og tette kloakker for å fjerne de antatte
smittekildene. Selv om teorien i utgangspunktet var feil, medførte den likevel
flere positive konsekvenser. Med bakteriologiens inntreden skiftet også fokus over på andre former for forebygging, slik som betydningen av renslighet samt
effektive og lukkede kloakksystemer. Sammen med innføringen av vaksiner, bedre
ernæring og andre folkehygieniske tiltak, var det mot slutten av 1800-tallet en
sterk nedgang i en rekke smittsomme sykdommer i store deler av Europa, også i Norge. På sett
og vis spilte dermed middelalderens legevitenskap en viktig rolle i utviklingen
av moderne medisin.
Sosiale og
samfunnsmessige endringer?
I forbindelse med
koronapandemien og den nær sagt globale nedstengningen, er det mange som
frykter for de langvarige økonomiske konsekvensene av utbruddet. Børsene rundt
omkring i verden faller ettersom handelen stopper opp. En rekke næringer er
særlig hardt rammet, slik som service-, bygge- og transportbransjen.
Arbeidsledigheten har skutt i været ettersom svært mange enten har blitt permittert
eller sagt opp. Svært mange bedrifter har allerede gått konkurs eller frykter
at de vil gjøre det om den nåværende situasjonen blir langvarig.
I flere vestlige land, slik som i blant annet Norge, har regjeringer
bevilget storstilte økonomiske hjelpepakker til ulike næringer eller myknet opp
på velferdsordninger for å hjelpe folk som står uten inntekt. Det er derimot
ikke alle land i verden som er i stand til å gjøre liknende bevilgninger, og
det er åpenbart at dette kommer til å ramme fattige atskillig hardere i andre
deler av verden. Det er nå mange som setter den økonomiske nedgangen og den
skyhøye arbeidsledigheten som har oppstått i sammenheng med de harde
1930-årene, og som derfor frykter at vi er i ferd med å gå inn i en ny global
depresjon.
I middelalderen var det ingen land, hverken i Europa eller andre steder
i verden for den saks skyld, som var i stand til å yte noe større hjelp til
befolkningen i etterkant av Svartedaudens herjinger. Svartedauden fikk store
sosiale, økonomiske og kulturelle konsekvenser. Europa bestod i middelalderen i
all hovedsak av jordbrukssamfunn og nærmere 90-95% av befolkningen arbeidet i
jordbruket. De føydale samfunnsstrukturene innebar at en liten sosial elite,
gjennom tvang og voldsmakt, klarte å undertvinge seg denne bondebefolkningen og
levde av det overskuddet de produserte. Mange bønder var dessuten livegne, det
vil si at de var bundet til jorda og hadde arbeidsplikt for sin lokale
godsherre. Den lille samfunnseliten bestod derfor i hovedsak av medlemmer av
det jordeiende aristokratiet og de to store samfunnsmaktene, konge- og
kirkemakt.
Svartedauden rammet som nevnt alle i samfunnet, men de økonomiske
konsekvensene ble særlig merkbare for de få på toppen av samfunnet. Pesten omtales
nemlig også tidvis som "den katastrofale velgjører." Årsaken skyldes
at selv om pesten resulterte i både demografisk og økonomisk nedgang, så slo dette
noe forskjellig ut for ulike samfunnsgrupper. Umiddelbart etter pestens
herjinger på begynnelsen av 1350-åra, var etterspørselen etter mat så stor at
prisene skjøt i været. Men etter bare noen år modererte de seg og i stedet
åpnet det seg opp nye muligheter for mange.
For de som overlevde var det flere nye muligheter som åpnet seg opp.
Lønnede arbeidere kunne nå kreve høyere betaling, siden arbeidskraft ble langt
mer etterspurt. Men også i jordbruket var det muligheter. Flere steder lå den
beste jorda brakk, ettersom eierne hadde dødd under pesten. Noe som også
innebar at mange flyttet fra de mer perifere områdene til sentrale strøk. Det
var også en tendens til at mange bønder rundt om i Europa la om fra
kornproduksjon, som var svært arbeidsintensivt, til husdyrhold, som både var
mindre slitsomt arbeid og samtidig ga mer næring.
Svartedauden var først og fremst en
katastrofe for den jordeiende eliten, noe som vil si både kongemakt,
aristokratiet og kirken. Fra norske forhold vet vi at prisene på jord i
etterkant av pesten ble halvert med nærmere 50 %, mens fallet i landskyld var
på 75 %. Det medførte et massivt inntektstap for konge, kirke og aristokrati. I
deler av Europa forsøkte imidlertid eliten å skru klokka tilbake. I England ble
det innført lover som regulerte lønnsnivået til slik de hadde vært i 1346, før
pesten slo til. Dette var et svært upopulære tiltak, som sammen med blant annet
det høye skattetrykket til krigføringen i Frankrike, noe som var en av
foranledningene til Det store bondeopprøret i 1381.
I Frankrike førte sammenfalt en rekke
uheldige omstendigheter, slik som Hundreårskrigen, hungersnød, skattepress og
pesten. Dette la også grunnlaget for sosiale konflikter og bondereisninger. Det
mest kjente av disse bondeopprørene var det såkalte jacqueriet (etter aristokratiets nedsettende omtale av bønder som "Jacques"
or "Jacques Bonhomme"). Sommeren 1358 gikk franske bønder til angrep
på eiendommene og familiene til en rekke regionale adelsmenn og riddere. Det
var rapporter om groteske drap og voldtekter. Etter hvert ble derimot opprører
slått ned med hard hånd og lederne henrettet.
En noe uhyggelig parallell til disse
bondereisningene i middelalderen mot myndighetene, finner vi også i dagens
nyhetsbilde. En rekke medier har de siste dagene rapportert om flere demonstrasjoner
rundt omkring i verden mot myndighetens korona-restriksjoner (se lenke). Ironisk nok står disse demonstrantene dermed i fare for å videreføre
smitten, og dermed øke sjansene for at nedstengningene de protesterer mot, vil
vedvare enda lenger.
Til slutt?
Er det mulig for oss å ta
noe lærdom av historien når det kommer til pandemier? Først og fremst så er det nok alt for tidlig å si hvorvidt den pågående koronapandemien vil markerer et like betydelig skifte, slik som enkelte av de historiske pandemiene. Flere dommedags-scenarioer
har allerede blitt satt fram. Enkelte hevder globaliseringens tidsalder med
dette er forbi og at vi muligens vil se en retur til tidligere perioders proteksjonistiske
linjer. Andre er mer bekymret for at vi ser starten på en langvarig og global depresjon,
preget av høy arbeidsledighet og stor usikkerhet. Mange synes å forvente at
verden ikke vil bli den samme igjen etter koronakrisen. Men det må jo ikke gå så
ille? Verden gikk tross alt videre etter både Den justinianske pesten og
Svartedauden.
Historien vitner om at mennesket og våre samfunn i stor grad evner å tilpasse
oss nye omstendigheter, men også at det er sterke tendenser som taler for at livet - på godt og vondt - ofte fortsetter som før selv i etterkant av store katastrofer. Det var neppe alle som
så noen større lyspunkter hverken i 542 eller senere i 1351. Snarere så det ut
til at gud hadde kastet en straff over menneskeheten. Mange av dem som
overlevde disse massive katastrofene og deres etterkommere, gikk på mange måter
en bedre framtid i måte. Det er ikke lett å spå om framtiden, men historien gir
oss likevel en viss trøst. Kanskje vil noe helt nytt vokse fram, noe vi ennå
ikke har fått syn på bak horisonten.
Kilder
Giovanni Boccaccio, Kjærlighetsfortellinger fra Demakeron, Oslo 1966.
Islanske Annaler indtil 1587, utg. Gustav Storm, Christiania 1888.
Prokopios, History of the Wars, 7 vols., overs. H.
B. Dewing, Loeb Library of the Greek and Roman Classics, Cambridge 1914, vol. I:
451-473.
Thukydides, Peloponneserkrigen, bind 1. overs. H.
Mørland, Oslo 1999.
Sekundærlitteratur
Benedictow, O.
J. (2002). Svartedauen og senere
pestepidemier i Norge: pestepidemiens historie i Norge 1348-1654. Oslo:
Unipub.
_______,
(2010). What Disease was Plague? On the
Controversy over Microbiological Identity of Plague Epidemics of the Past.
Leiden: Brill.
_______, (2016).
The Black Death and Later Plague
Epidemics in the Scandinavian Countries: Perspectives and Controversies.
Berlin: De Gruyter.
Cohn, S. K.
(2002). The Black Death Transformed:
Disease and Culture in Early Renaissance Europe. London: Arnold & New
York: Oxford University Press.
Moseng, O. G.
(2007). Den flyktige pesten: Vilkårene
for epidemier i Norge i seinmiddelalder og tidlig nytid. Serie: Acta
Humaniora 265. Oslo: Unipub forl.
Green, M. H
(red). (2014). Pandemic Disease in the
Medieval World: Rethinking the Black Death. Serie: The Medieval Globe, 1.
Kalamazoo: Arc Medieval Press.
Andre artikler/nettsider
-
Informasjon om koronaviruset og norsk
statistisk materiale, er hentet fra hjemmesidene til FHI: https://www.fhi.no/
-
Informasjon om virus og bakterier, se:
"Bakgrunn: Hva er virus?" (https://forskning.no/bakgrunn-virus-sykdommer/bakgrunn-hva-er-virus/1079502)
[besøkt 15.04.2020].
-
All global statistikk vedrørende
kjønn- og alderssammensetting for koronapasienter, er hentet fra:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
[besøkt 15.04.2020].
-
Om Svartedauden, se også podkasten In
Our Time: https://www.bbc.co.uk/programmes/b00bcqt8.
Kommentarer
Legg inn en kommentar