Norgeshistoriens mest spennende setning?
«For sale,
Baby shoes, Never worn». Denne berømte seksordsnovellen assosieres
gjerne med den amerikanske forfatteren Ernst Hemingway (1899-1961), selv om den
sannsynligvis eksistert i flere ulike versjoner allerede flere tiår før han skrev sin versjon. Poenget med å bruke denne lille novellen innledningsvis, er fordi vi som leser føler at den appellerer til fantasien vår. Det er leseren selv som må fylle ut den historien som ligger mellom linjene og som dermed kan romme et helt, lite univers. Kilder fra middelalderen treffer sjeldent følelseslivet vårt på samme vis, men de kan tidvis være minst like enigmatiske.
Det er i hvert fall tilfellet for noen få ord som beskriver en rekke hendelser i Norge i
1286 nedtegnet i en av de islandske annalene, som er småtekster nedskrevet som
kronologiske lister. Det gjelder snarere bestemt den såkalte Gottskalksannalen, som har fått navn etter en av de tidligere eierne av håndskriftet (prosten Gottskálk Jónsson), som er et islandsk håndskrift
datert til omkring 1570. Under året 1286 er det nevnt at: «komv Tartarar j Noreg og
Hugi nuncius og Fiportungar med herra Alfi». Hva er det egentlig det referer til her, og hvem er disse merkelige folka som kom til Norge i 1286? Hvem
er for eksempel disse «Tartarar», denne « Hugi nuncio», eller «Fiportungar» og «herra Alfi»? Det virker kanskje ikke som norgeshistoriens mest spennende
setning, kanskje snarere norgeshistoriens mest forvirrende, men bak
disse ordene skjuler det seg ikke bare én, men hele tre utrolig spennende
historier. La oss forsøke å nøste dem opp, skritt for skritt.
«Tartarar» –
ilkhanens utsendinger
I middelalderen ble mongolene ofte referert til som «tartarer»,
etter det greske ordet «tartaros», som betyr noe sånt som “fra helvete”. Noe
som var akkurat der europeerne mente at de fryktede mongolene måtte komme fra. Det
var likevel en viss dualitet i synet på mongolene. På den ene siden ble de sett
som en stor trussel mot det kristne Europa. I 1241 manifesterte denne trusselen
seg. En stor mongolsk hær invaderte Øst- og Sentral-Europa og til tross for at
både pavemakten og verdslige makter i tyske og polske områder forsøkte å
mobilisere til et storstilt korstog, knuste mongolene all motstand i både Polen,
Moravia (deler av det som i dag er Tsjekkia) og Ungarn. Men like plutselig som
de hadde kommet, trakk mongolene seg tilbake allerede året etter. Årsakene til
hvorfor den mongolske invasjonen stoppet opp har vært gjenstand for mange debatter,
men særlig to faktorer har vært trukket fram som særlig avgjørende. For det første har mongolenes foretrukne form for krigføring vært trukket fram. Mongolene, som primært gjorde seg gjeldene med sitt storstilte kavaleri, var avhengig
av steppeområder for at dyrene skulle få beite. Det kuperte terrenget videre innover i Europa etter slutten på de eurasiske sletteområdene gjorde det dermed vanskelig for mongolene å utnytte sitt militære overtak. En annen årsak som har vært nevnt, er sammenhengen med mongolenes politiske strukturer. Da nyheten om dødsfallet
til storkhanen (qaghan), Ögödei, som døde 11. desember 1241, nådde fram til den mongolske styrkens øverste leder, Batu Khan, skal han etter sigende ha vendte om for å dra tilbake til Mongolia og delta i
valget av ny storkhan. Ingen av disse forklaringene er helt sikre, muligens er det en kombinasjon av årsaker, deriblant logistiske utfordringer. Samtidig er det også uvisst om mongolene egentlig hadde
planlagt en storstilt invasjon av Europa, ettersom de i all hovedsak bare sendte en
mindre ekspedisjonsstyrke. Frykten for et nytt mongolsk storangrep på Europa
vedvarte derimot å gjøre seg gjeldene i stor grad ut resten av
1200-tallet.
Et slikt angrep skulle imidlertid aldri komme. I stedet innledet
mongolene i 1250-åra en storstilt invasjon av de islamske områdene i Midtøsten.
I 1258 ble Baghdad inntatt og hundretusenvis av mennesker ble drept, inkludert
abbasidekalifen, al-Mustasim, og de fleste av hans sønner. Det innebar dermed
også slutten på abbasidekalifatet, som hadde eksistert siden 750. For mongolene
var det etter sigende tabu å utgyte kongelig blod, derfor skal kalifen, ifølge
enkelte historier, ha blitt rullet inn i et teppe og deretter trampet i hjel av
hester. Mongolenes erobringer fortsatte deretter med uforrettet styrke inn i
Syria, hvor Aleppo ble erobret i slutten av januar 1260. For de kristne i
Levanten framstod mongolene som en potensiell redning og mulig alliert i deres kamp
mot mamelukkene i Egypt og Syria. Enkelte av de mongolske khanene var selv
kristne, riktignok nestorianene, men det hadde helt siden 1140-åra versert
rykter og historier i Europa om en mektig, kristen konge i øst, prestekongen
Johannes, som blant annet hadde sendt brev om sin snarlige ankomst og hjelp.
Selv om Johannes aldri dukket opp, levde håpet og mytene om ham videre i den
kristne forestillingsverdenen og dukket med jevne mellom opp i Europa på
1200-tallet, særlig i forbindelse med gjentatte korstogskall.
Håpet om at mongolene var kommet dem til
unnsetning, ble imidlertid raskt slukket; det eneste mongolene ønsket var at de
kristne i Levanten, i likhet med alle andre folkeslag, skulle underkaste seg
deres herredømme. Mamelukkene på sin side, satte hardt mot hardt. Opprinnelig
var mamelukkene slavesoldater, i stor grad bestod de av unge gutter som ble
hentet fra kristne områder rundt Svartehavet, tvangskonvertert til islam og
deretter trent opp som soldater. I 1250 hadde imidlertid mamelukkene selv tatt
makten i Kairo og deretter hadde de begynt gått til verks med å erobre de
resterende restene av det latinske kongedømmet Jerusalem. Den 3. september 1260
støtte troppene til mamelukksultanen, Qutuz, sammen med de mongolske styrkene
nær Ayn Jalut i Galilea. Etter en hard kamp gikk mamelukkene seirende ut av
oppgjøret. Denne seieren satte en midlertidig stopper for den videre mongolske
erobringen av Midtøsten.
Like etter skjedde en fragmentering på mongolsk side. Det la
grunnlagt for etableringen av en rekke nye khanat i Øst-Europa, slik som
etableringen av Den gyldne horde i 1261-62. Men også i Midtøsten ble det
opprettet et nytt khanat i Persia, Ilkhanatet (som betyr «underordnet khan»),
som fortsatte å være tro mot storkhanen Kublai Khan (r.1260-1294). I Europa
vedvarte synet på mongolene å være ganske ambivalent. Selv om frykten var stor
for en ny mongolsk invasjon slik som i 1240-åra, hadde en ikke riktig gitt opp
håpet om at mongolene skulle gå over til kristendommen og delta i kampen mot
islamske makter for å gjenvinne Jerusalem og de resterende områdene av Det
hellige land.
For å forstå litt mer om bakgrunnen for kontakten mellom det
norske riket og mongolene, kan det være til hjelp å se nærmere på omtalen av
begivenheten i en annen islandsk kilde, nemlig Annales Reseniani (som henter
navnet fra en av sine tidligere eiere, P. J. Resen), som muligens er blitt skrevet
en gang på 1300-tallet, men som kun er overlevert i senere avskrifter fra 1600-
og 1700-tallet. Her er det nevnt at: «senndi boðar Tartara konongs til Eiriks
Noregs konongs», altså får vi her vite at det er snakk om mongolske sendemenn (senndi
boðar). Men hvem var de sendemennene til? Muligens er det snakk om sendemenn til
ilkhanen av Persia,
Arghun Kahn med sin sønn, Ghazan, på skuldrene. På hesten sitter Arghuns far, Abaqa Kahn. Illustrasjon fra 1300-tallet. |
Arghun Khan (r.1284-1291). Tiåret i forveien hadde det oppstått en slags allianse mellom frankerne i Levanten og mongolene i 1270-åra. Da mongolene på nytt forsøkte å invadere det mamelukkontrollerte Syria i 1281, hadde de kristne fyrstene stilt seg på mongolenes side. De påfølgende stridigheter hadde imidlertid vært heller resultatløse og like etter døde den mongolske ilkhanen. Dermed overtok Tegünder lederskapet og da han konverterte til islam like etter, under navnet Ahmad (r.1282-84), la det kanskje til rette for å bedre forholdet til Egypt. Han ble imidlertid drept bare to år senere og dermed kom Arghun på tronen. Nyheten om at en muslimsk hersker var blitt styrtet til fordel for en mer vennlig innstilt ilkhan fornyet håpet i Europa om en mulig allianse med mongolene. Arghun synes å ha trodd at den eneste sjansen til å overvinne mamelukkene, var å få i stand et samarbeid med det latinske Europa, noe som understøttes av at han i løpet av sine 7 år på tronen sendte fire sendeferder til Europa. Flere av disse var under ledelse av nestorianske kristne.
Den første av sendeferdene i 1285, under ledelse av den
syriske astronomen Isa Kelemechi (hvis etternavn betyr «oversetteren»), brakte
med seg brev til pave Honorius IV (r.1285-1287). I disse oppfordret Arghun
paven til å sende en hær til Egypt, slik at mongolene og de kristne kunne
overvinne «saraceerne», som lå imellom Arghuns områder og Vesten og deretter
dele Egypt mellom seg. I 1287 ankom en ny sendeferd, anført av
nestorianermunken Rabban Sawma, men dette sammenfalt med en vakanse på
pavestolen fram til Nikolas IV ble valgt i 1288. Rabban besøkte både Filip IV
av Frankrike og Edvard I av England i Bordeaux og fikk ble gitt mange løfter om
støtte, men ingenting konkret. En tredje sendeferd i 1289-90 ventet forgjeves
på paven, Filip og Edvard, før den hadde et rendezvous med den franske kongen
like utenfor Damaskus i 1291. En siste sendeferd, som ankom Europa sent på
sommeren 1290, var fortatt der året etter da nyheten om Acres fall til
mamelukkene ankom kurien. Pave Nikolas skrev sporenstreks til Arghun. I brevet
formante paven ilkhanen om å la seg omvende til kristendommen, la seg døpe og
deretter angripe mamelukkene, men ilkhanen hadde da allerede dødd den
foregående måneden (9 mars 1291). Til tross for alle disse sendeferdene og selv
om det hadde kommet mange fagre ord og løfter, hadde Arghuns iherdige forsøk på
å få vestlige makter til å hjelpe seg, kun endte med at en kontingent på 800
soldater fra Genova hadde kommet for å hjelpe ilkhanen mot mamelukkene.
De
islandske annalene er ikke alltid helt til å stole på når det kommer til
kronologi. De mongolske sendemennene kan derfor ha ankommet i 1286, men også
muligens senere i 1280-åra. Kan hende var det derfor enten Isa eller Rabban,
eller noen andre i deres følge, som fant veien til det ytterste nord, til kong
Eiriks hoff. Foruten en eksotisk opplevelse, og kan hende noen eksklusive gaver
i form av for eksempel jaktfalker, er det lite trolig at stort annet kom ut av
dette besøket.
Huguccio – Den pavelige pengeinnkreveren i norsk tjenste
Den andre personen i den omtalte setningen, som bare omtales
som «Hugi nuncius”, er det lite annen informasjon om i de islandske annalene.
For å finne svaret på hvem han var og hva som brakte ham til Norge må derfor
søkes etter andre i andre kilder. Den norske historikeren P. A. Munch
(1810-1863), var den første protestanten som fikk tilgang til de pavelige arkiv
i Vatikanet. Munchs saumfaring av det pavelige arkiv på jakt etter opplysninger
om norske forhold, resulterte i den posthumt utgitte kildesamlingen, Pavelige Nuntiers Regnskabs- og Dagböger,
førte under Tiende-Opkrævingen i Norden 1282-1334 (heretter PNRD). Her
møter vi igjen vår Hugi. Det er stor sannsynlighet for at annalens «Hugi» er
identisk med den Huguiccio, som var oppnevnt som pavelig kollektor (nuncio) for
å samle inn korstogsmidler i Norden. Før han kom til Norge, var Huguccio pavelig
kapellan og sogneprest i Castiglion Fiorentino, i erkestiftet Arezzo i Toscana.
Pave Honorius IV utnevnte ham midlertid til pavelig tiendekollektor i Norge i
1285. Han skulle her ha et særlig ansvar for å samle inn utestående restanter
av den såkalte Lyontienden, en korstogstiende som var blitt vedtatt i 1274.
Disse korstogsmidlene skulle opprinnelig gå til å finansiere nye
korstogskampanjer til støtte for det latinske kongedømmet i Levanten.
Et sårt punkt i korstogenes historie, helt tilbake til Det
første korstoget i 1095-99, hadde vært spørsmålet om finansieringen. I den
tidlige fasen, til langt ut på 1100-tallet, hadde dette spørsmålet i stor grad
vært ansett som et privat anliggende, ettersom korstogsdeltakelse i stor grad
var frivillig og en form for personlig botsøvelse. Det var riktignok klart
allerede fra begynnelsen av at selv slike fromhetsuttrykk kostet ganske mye. De
første generasjonene av korsfarere finansierte ofte sin deltakelse gjennom å
selge eller pantsette eiendommer eller rettigheter, samt motta økonomisk støtte
fra religiøse institusjoner eller familiemedlemmer. På midten av 1100-tallet,
da særlig i forbindelse med det som er blitt omtalt som Det andre korstoget
(1147-1152), begynte imidlertid europeiske monarker å bli mer involvert i det
som etter hvert som også en mer strømlinjeformet korstogsbevegelse begynte å ta form. Parallelt med
denne utviklingen, steg også kostnadene for krigføring generelt ganske markant
under store deler av 1100- og 1200-tallet. Den britiske historikeren Peter
Spufford har omtalt hvordan de storstilte kostnadene forbundet med korstogene
til Midtøsten, nærmest tømte Europa for sølvmynter. Det står i kontrast til de
seiglivede mytene om at korstogene egentlig var drevet av grådighet; en sjanse
for aristokratiets arveløse yngre sønner til å vinne både gods og land under
fjerne himmelstrøk. Nyere forskning har i stor grad slått hull på denne myten.
Historikeren Jonathan Riley-Smith anslår at en fattig ridder måtte bruke
omtrent gjennomsnittlig fire ganger sin årlige inntekt for å finansiere sin
korstogsdeltakelse.
Monarkers involvering i korstogene markerte et skifte
innenfor finansieringen av korstogsekspedisjoner. I forbindelse med det såkalte
Tredje korstoget (1189-1192), ble det i både Frankrike, England og tyske
områder eksperimentert med verdslig skattlegging, den såkalte
«Saladin-tienden», for å finansiere korstoget. Erfaringen og resultatene av
dette var imidlertid ganske nedslående; i Frankrike var misnøyen så stor at
kong Filip II Augustus måtte love at hverken han eller noen av hans
etterfølgere skulle gjenta skattleggingen. Hverken i England eller Tyskland
synes skatten å ha vært noen suksess. Heller ikke pavemaktens forsøk på
verdslig beskatning var særlig vellykket, men det var allikevel ganske klart at
kirken måtte bære store deler av de økonomiske byrdene for å finansiere
framtidige korstogskampanjer. En rekke økonomiske innovasjoner ble introdusert
under pave Innocens III (r.1198-1216). Hans løsning var at kirken – og da først
og fremst geistligheten – måtte bære hovedbyrden. Han innførte dermed de første
korstogstiendene, som innebar at geistlige (munker, prester, biskoper og andre
innenfor kirken), ble pålagt å betale en inntektsskatt, etter forbilde av
nettopp tienden. I 1199 påla han en førtiende på alle geistlige inntekter til
støtte for Det hellige land – in subsidum
Terrae Sanctae. Heller ikke dette forsøket var spesielt vellykket.
Gjennombruddet for korstogstiendene kom i forbindelse med
Det fjerde Laterankonsil i 1215. Innocens to buller, Quia Maior (1213) og Ad
Liberandam (1215), kom til å sette en presedens for påfølgende pavers
planlegging av nye korstog. Innocens åpnet opp for at frivillige donasjoner
kunne gis av menigheten og beordret at det i alle kirke i hele kristenheten,
skulle settes ut tomme kister til dette formålet. Samtidig la han også
begynnelsen for den senere så beryktede avlatshandelen, ved at personer som
hadde avlagt korstogsløfter kunne fri seg fra disse gjennom å betale
tilsvarende det korstogsdeltakelsen ville ha kostet dem. Til gjengjeld mottok
de den lukrative korstogsavlaten. På nytt forsøkte pavemakten også å innføre
skattlegging av geistligheten. Gjennom å få det vedtatt via et økumenisk konsil
var motstanden tilsynelatende mindre mot selve korstogstienden, men pavemakten
manglet et apparat for å samle den inn. I stor grad ble denne oppgaven overlatt
til den enkelte erkebiskop, som fikk ansvaret med å kreve og samle inn
korstogstienden i sine respektive provinser. Det ble også åpnet opp for at
innsamlede korstogstiender kunne gis direkte til lokale korsfarere, men dermed
ble det også i enda større grad vanskelig for den pavelige kurien å ha oversikt
over hvor mye som egentlig var blitt samlet inn. Korstogstiender ble igjen
utstedt ved Det første Lyonskonilet i 1245. I realiteten var imidlertid det
pavelige skatteapparatet for desentralisert til å være effektivt.
Det var først i forbindelse med Det andre Lyonkonsilet i
1274 at en nødvendig omlegging av innsamlingen av korstogstiender gjorde
innkrevingen mer effektiv. Det hadde blitt klart for pavene at innkrevingen
måtte ha en sentral styring.
Under hele 1100- og 1200-tallet hadde den pavelige
kurien og medhørende organer, slik som det pavelige kammer (det pavelige
«finansdepartementet»), vokst fram til å bli et av Europas mest sentralisert og
effektive byråkrati. Mannen bak den storstilte omleggingen av korstogstienden,
var pave Gregor X (r.1271-1276). På hans initiativ, bestemte Det andre
Lyonkonsilet i 1274 særlig to tiltak som kom til å ha stor betydning for
effektiviseringen av korstogstiendene: for det første ble skattenivået drastisk
hevet, noe som gjorde at skatten ble utvidet fra en treårig til en seksårig
skatt. Samtidig ble det også bestemt at selve evalueringen av skattenivået i
hver provins skulle gjøres eksternt, mens det før var erkebiskopene selv som
hadde vurdert nivået i sin pegen provins. Nå ble dette i stedet en oppgave for
det pavelige kammer. Den andre betydningsfulle innovasjonen, var en
reorganisering av skattesystemets strukturelle organisering. Hele kristenheten
ble delt inn i 26 kollektoriat og for hvert av disse ble det oppnevnt en egen
generalkollektor. Han skulle ha det overordnede oversynet av innsamlingen i et
bestemt område og skulle evaluere, rapportere og innkreve skatten. Det økte
rapporteringskravet, samt at kurien i større grad begynte å sende ut egne
kollektorer, gjorde at skattesystemet ble mer sentralisert og således atskillig
mer effektivt. Og det var i et slik ærend at Huguiccio ble utnevnt til
kollektor.
Til tross for alle disse innovasjonene, var det flere skjær
i sjøen. Utbruddet av den sicilianske vesper, et opprør mot den franske
herskeren Karl av Anjou i 1282, hadde blitt en torn i øyet for pavemakten.
Innkomne korstogsmidler hadde i stor grad blitt omdirigert til støtte for Karl,
noe som hadde fått flere andre monarker til å reagere – hvorfor skulle midler
innsamlet i deres rike bli ført ut og gitt i støtte til en annen monark? I
Norge hadde innsamlingen av korstogstiender blitt forstyrret ytterligere av den
storstilte konflikten som brøt ut i 1280 mellom baronene som utgjorde
regentstyre for den mindreårige kongen, Eirik Mangusson (r.1280-1299), og den
norske kirken, endte med erkebiskop Jons eksil til Skara i 1281. Da Jon døde
like etter, stod erkestolen i Nidaros tom helt fram til 1287. Det var altså
ikke de beste av tider for å innkreve korstogsmidler da den italienske
kollektoren ankom Norge.
Pave Honorius IV (r.1285-1287), som oppnevnte Huguccio til pavelig kollektor i Norge. |
Riktignok hadde erkebiskop Jon rukket å samle inn og sende
av gårde deler av den pålagte korstogstienden – for opptegnelser fra det
pavelige kammer referer til den elendige kvaliteten på de norske mytene.
Sølvinnholdet i norsk mynt på slutten av 1200-tallet var så dårlig, at
pavemakten etter hvert påla den norske erkebiskopen å bruke innkomne
korstogstiender til å kjøpe varer med, disse kunne deretter selges i utlandet
for å på den måten innbringe sølv, gull eller annen mynt av verdi. Hvordan
Huguccio ble mottatt da han kom til riket, sier kildene våre egentlig lite om.
Det er også vanskelig å finne ut stort om hans virke som kollektor. Men en
såpass godt skolert mann, med kjennskap til den pavelige administrasjon, må ha
vært attraktiv å rekruttere for norske myndigheter. Muligens lot også den
italienske presten seg smigre til å gå i tjeneste for den norske kongen. Det
var særlig i forbindelse med pågående ekteskapsforhandlinger med Skottland på
begynnelsen av 1290-åra at en mann av Huguiccios internasjonale format og
kaliber må ha virket som en attraktiv ressurs. I et brev er han nemlig nevnt
som lederen av den norske delegasjonen under forhandlingene om den skotske
tronen i Berwick-upon-Tweed i juni 1292. Her fremmet han kong Eiriks krav på
den skotske tronen, som for øyeblikket stod tom.
Samtidig som Huguccio synes å ha blitt rekruttert til det
norske utenriksapparatet, kom det sinte purringer og klager fra den pavelige
kurien om at Huguccio ikke hadde skjøtt sitt embete på korrekt vis. Det kom
også trusler om ekskommunikasjon om ikke penger begynte å dukke opp. Huguccio
hadde således blitt rekruttert til den norske utenrikstjenesten og utførte
diplomatiske oppdrag på vegne av den norske kongen. Reprimanden fra paven hadde
imidlertid ikke gått upåaktet hen. Huguccios sendte derfor sin notarius,
Gerius, av gårde med deler av den norske tienden for å betale denne inn til det
pavelige kammer. Gerius reiste imidlertid ikke hele veien fra Norge til Roma. I
stedet oppsøkte han to navngitte florentinske handelshus, Mocorum og Alfani,
som hadde egne filialer i Flandern. Her ble pengene betalt inn i to like deler
til hvert av handelshusene og det var deretter disse som førte pengene til det
apostoliske kammer. Dette vitner ikke bare om hvordan det pavelige
skattesystemet endelig hadde klart å etablere seg i den norske kirkeprovinsen –
faktisk kom pavelige kollektorer til å være et vanlig syn helt fram til
reformasjonen i 1536. Kontakten med de norditalienske handelshusene vitner også
om hvordan også en utkant som Norge inngikk i det gryende bankvesenet i Europa.
På mange måter viser dette også noe av mekanismene som medførte at Norge i
større grad ble trukket inn og ble en del av en større felleseuropeisk kultur i
løpet av høymiddelalderen.
«Fiportungar» og
«herra Alfi» – og historien om en norsk tragedie
De to sistnevnte aktørene i annalopptegnelsen, «Fiportungar»
og «herra Alfi», er ingen ringere enn den norske jarlen og stormannen, Alv
Erlingsson (d.1290) og en gruppe engelske leiesoldater. Historikeren Tore Skeie
skrev i 2009 en ganske god bok, som er den mest utfyllende framstillingen av det
lille vi vet om den godeste Alv og mye av det påfølgende er i stor grad basert
på denne. Det som er klart er at Alv på dette tidspunktet fortsatt var inne i
varmen når det gjaldt hans forhold til den norske kongemakten. Han tilhørte den
mektige Tanbergslekten med setegård på Tanberg (Tornberg) på Ringerike og var
sønn av baronen Erling Alvsson, som selv var en del av regentstyret mens kong
Eirik var mindreårig. Da faren døde i 1283, arvet Alv stillingen som kongelig sysselmann
i Borgarsyssel. Han var ikke uerfaren med diplomatiets oppgaver da han i 1285 var
blitt sendt til England på vegne av kong Eirik fro å forhandle om et mulig lån –
allerede i 1276 hadde han deltatt som voldgiftsmann sammen med sin far, på
vegne av den norske kongemakten i forbindelsene med forsøkene på å megle mellom
kong Valdemar Birgersson av Sverige (1243-1302) og hans bror hertug Magnus
Ladulås (ca. 1240 -1290) i kjølvannet av det svenske opprøret mot svenskekongen
i 1275.
I England fikk Alv fremforhandlet et lån på vegne av den
norske kongemakten fra den engelske kongen, Edvard I (r.1272-1307), på 2000
mark sterling. Disse midlene var ment for å brukes i den norske kongens
konflikt med de tyske handelsstedene.
Dette var en konflikt som hadde oppstått
i Bergen i 1282 mellom tyske handelsmenn i Bergen og de bergenske bymennene. På
et bymøte forbød bymennene utlendinger å handle med diverse varer og da kongen
stilte seg bak byrådets vedtak, havnet den norske kongemakten i konflikt med
det «Rostockske Landefredsforbund», som var et nordtysk forbund av
territoralfyrster og østersjø- og nordsjøsteder. De vendiske stedene med byen
Lübeck i sentrum, spilte en ledende rolle i dette forbundet. Det påfølgende
året innførte de vendiske stedene en blokade av Norge, med det uttalte mål å
sulte ut befolkningen, for slik å få det norske lederskapet til å bøye av.
Norge hadde nemlig allerede i lang tid vært avhengig av kornimport, særlig
baltisk rug.
Alv hadde i den påfølgende krigføringen en ledende rolle på
norsk side. Denne krigføringen tok i stor grad form av kaprervirksomhet, det vi
vil kalle «sjørøveri». Tyske handels- og krigsskip var opplagte mål for herr
Alvs kaprervirksomhet, der en rekke tyske skip ble angrepet ute på åpen sjø og
besetningen drept. Men også nøytrale skip fra Frisland ble angrepet, samtidig
som norske krigsfolk også gikk i land hos den gamle arvefienden, Danmark, og
herjet blant annet i Skagen. I 1285 ble den danske kongemakten blandet inn i
konflikten på tysk side, da den danske kong Erik Klipping sluttet seg til
blokaden, noe som gjorde at Alv slo til mot Horsens i Jylland og Kalundborg på
Sjælland. Det var sannsynligvis i forbindelse at han hadde fått tillatelse til
å rekruttere engelske leiesoldater.
Den siste gruppen til å bli omtalt i de islandske annalopptegnelsene,
de såkalte “Fiportungar”, var nemlig den norrøne oversettelsen av det latinske “Cinque
Ports”, på engelsk “The Five Ports”, som var et samlebegrep for de fem
havnebyene Hastings, New Romney, Hythe, Dover og Sandwich, sørøst på den
engelske kysten. Disse havnebyene hadde fått visse rettigheter av kong Edvard
når det gjaldt slik leiesoldatvirksomhet, mot at de var forpliktet til å stille
med skip og mannskap for den engelske kongen i krigstid. Hvorvidt noen av disse
engelske leiesoldatene rakk å delta i krigføringen mot de tyske handelsstedene
er uvisst.
Samme år kom det nemlig til forhandlinger mellom norske og
tyske utsendinger i Kalmar i regi av den svenske kongen Magnus Birgersson, som
hadde etterfulgt broren Valdemar. Etter en voldgiftsdom ble det vedtatt at kong
skulle betale 6000 mark sølv, en uhyre stor pengesum i norsk målestokk, for å
få til en fredsslutning med landefredsforbundet. Alvs rolle i krigføringen
hadde gitt han en rekke mektige fiender, ikke bare i Tyskland og Danmark, men
også innad i Norge. Mye av denne motstanden var sentrert rundt kong Eiriks
yngre bror, hertug Håkon (som senere ble kong Håkon V). Alv ble gjort til
syndebukk for den vanskelige situasjonen kongemakten nå befant seg i, med et
enormt pengekrav rettet mot seg og fortsatt krig mot Danmark. Men han beholdt
allikevel kongens støtte, noe som ble klart ettersom han samme år eller i 1286
ble gitt tittelen jarl, ifølge en islandsk kilde, for å «verge Norges rike».
Deler av skultur fra Nidarosdomen, ofte antatt å forestille Alvs hovedfiende, den senere kong Håkon V (r.1299-1319). |
I den påfølgende perioden forverret imidlertid forholdet seg
mellom herr Alv og hertug Håkon. Det sparsomme kildematerialet gjør det
vanskelig å si noe konkret om årsakene til at konflikten, men det har vært
spekulert på om det skyldes at Alv nektet å utlevere pengene han hadde mottatt
av kong Edvard i England. For da tyske diplomater dukket opp for å få utbetalt den
norske kongens gjeld, hadde Alv ingen penger å gi dem. Like etterpå var konflikt
mellom Alv og Håkon et faktum. Førstnevnte ble lyst fredløs etter at han angrep
og brente Oslo, samt fanget og drept høvedsmannen der, Hallkjell Krøkedans. Det
kan neppe ha vært tilfeldig at Alv angrep Oslo, siden dette var Håkons
hovedresidens. Etter dette fulgte flere år med piratvirksomhet i Østersjøen før
Alv i 1290 ble fanget på kysten utenfor Skåne av den danske kongens menn. Han
ble deretter ført Helsingborg, hvor han ble henrettet på grusomt vis. Først tre
år senere ble beina hans ført tilbake til Norge og gravlagt.
Dermed er vi også komme til veis ende når det gjelder historien bak norgeshistoriens mest spennende setning. En gjennomgang vitner ikke bare om hvordan tre ulike historier møtes i en enkel opptegnelse, men vitner også om hvor omfattende kontaktnettverkene kunne være i denne perioden; der mongolske sendemenn fra Syria kunne dukke opp ved kongens hoff; eller der pavelige kollektorer fra Italia kunne gå i norsk tjeneste og delta som diplomatiske utsending til Skottland eller også sende norsk mynter til det apostoliske kammer, via Flandern med italienske handelshus, for å støtte opp om krigføring i Middelhavet og Midtøsten; eller også der engelske leiesoldater kunne inngå i norske myndigheters konflikter med tyske og danske aktører. Kort sagt, gir setningen en liten smakebit av hvor spennende og mangfoldig middelalderen egentlig var.
Kilder:
Islandske Annaler
indtil 1576, utg. ved G. Storm. Kristiania 1888.
Pavelige Nuntiers
Regnskabs- og Dagböger, førte under Tiende-Opkrævingen i Norden 1282-1334,
utg. ved P.A. Munch, Christiania 1864.
Sekundærlitteratur:
P. Jackson,
The Mongols and the West, London/New
York 2005.
T. Skeie, Alv
Erlingsson. Fortellingen om en adelsmanns undergang, Oslo 2009.
P. B. Svenungsen, Norge
og korstogene. En studie av forbindelsene mellom det norske riket og den
europeiske korstogsbevegelsen, ca. 1050-1380 (upublisert
ph.d.-avhandlingen), Universitet i Bergen 2016.
Kommentarer
Legg inn en kommentar